tag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post5637780937661882899..comments2015-06-10T13:49:45.087+02:00Comments on Strandbergs bildrulle: Köra i 50 på is kräver 5 sekunders avståndLennarthttp://www.blogger.com/profile/17711109899417650481noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-44921335153906335802007-11-17T22:18:00.000+01:002007-11-17T22:18:00.000+01:00Hörrudu BarbaseloDet är till att vara bekväm ;-)Du...Hörrudu Barbaselo<BR/><BR/>Det är till att vara bekväm <B>;-)</B><BR/>Du skrev <A HREF="https://www.blogger.com/comment.g?blogID=1653204459400088056&postID=5637780937661882899&isPopup=true" REL="nofollow">förut</A> att det var oviktigt för dig att läsa min undersökning. <BR/>Men om du nu är så nyfiken på svaret, så kanske du skulle göra dig omaket att titta på ekvationerna 12-13 och fig.6 i min rapport "Normalförares bromsförmåga på vinterväglag" (<A HREF="http://www.veta.se/dokument/VETAdialog2.pdf" REL="nofollow">här är länken igen</A>, varsågod latmask ;-)<BR/><BR/>Där framgår bl.a. att den erforderliga tidsluckan är direkt proportionell mot farten. Då är <B>reaktionstiden INTE inräknad</B>. <BR/><BR/>Begreppet linjaritet blir otydligt om man inte definierar variablerna. Figuren (nr6 i rapporten) visar tydligt att tidsluckefaktorn (y=Tid/Hastighet) inte är en linjär funktion av ledarbilens <I>retardatione och väggrepp</I> (x), när det är halt(x går mot noll). <BR/><BR/>Den olinjariteten är nog den allvarligaste fallgropen bakom tresekundersregeln i praktiken.<BR/><BR/>Du tar väl mitt tillmäle om latmask med humor hoppas jag, Barbaselo. <BR/>---------<BR/>Med tanke på alla som överrumplats i kökrockar på isgata har jag svårare att skämta om Vägverkets lättja. De fick min rapport för cirka tolv år sedan, när den nuvarande trafiksäkerhetsledningen hade tillsatts av regeringen. <BR/><BR/>Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall och hans vapendragare, trafiksäkerhetsexperten Anders Lie, är välkomna att här förklara varför de inte engagerar sig i problemet som proffs - när nu såväl journalister som Barbaselo, Klas här ovan och många andra trafikanter visar så stort intresse.<BR/><BR/>Jag gillar Vägverkets Claes T och Anders L som personer, men deras förmåga att tiga ihjäl såna här sakproblem har blivit en hämsko för kunskapsbildningen inom det professionella trafiksäkerhetsarbetet. <BR/><BR/><B>Eller vad tycker du, som läser det här?</B>Lennarthttps://www.blogger.com/profile/17711109899417650481noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-80679092957062571442007-11-17T08:37:00.000+01:002007-11-17T08:37:00.000+01:00Jag kan inte låta bli att flika in en kommentar ti...Jag kan inte låta bli att flika in en kommentar till. Mest för att jag är nyfiken på svaret.<BR/><BR/>Lennart skrev längre upp: <B><I>36km/h (10m/s) kräver 3,6 sekunders lucka enligt min tumregel, d.vs. 36meter.<BR/>72km/h (20m/s) kräver 7,2 sekunders lucka, d.v.s. 144meter.</I></B>.<BR/><BR/>Det skulle innebära att om man håller 10 km/h så räcker det med en (1) sekund mellan fordonen.<BR/><BR/>Det luktar som om den grafiska kurvan över tidsavstånd mellan fordon inte är linjär. Åtminstone inte vid lägre hastigheter.Barbaselohttps://www.blogger.com/profile/03969225919760602131noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-22644934496933529772007-11-12T01:37:00.000+01:002007-11-12T01:37:00.000+01:00Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-81247715573695202822007-11-09T12:28:00.000+01:002007-11-09T12:28:00.000+01:00Sorry om min kommentar fick tresekundersregeln att...Sorry om min kommentar fick tresekundersregeln att framstå som den huvudsakliga och att säkerhetsbufferten var bagatellartad - det var inte min intention (jag skrev OM inte om) :)<BR/><BR/>Men sen kanske bilförare först och främst skall fatta de små marginalerna man har. 3 sekunder hålls sällan idag- över det har jag nog aldrig sett - inte medvetet iaf...<BR/><BR/>Och så fort man tar ut sitt avstånd så kan man ge sig på att någon "ser" en lucka och lägger sig 10m framför...<BR/><BR/>/KKlashttps://www.blogger.com/profile/01909127615968186875noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-91934498131890536362007-11-08T21:24:00.000+01:002007-11-08T21:24:00.000+01:00Ja du Lennart. Det är sånt du får räkna med som bl...Ja du Lennart. Det är sånt du får räkna med som bloggare.<BR/><BR/>Ibland händer det.<BR/><BR/>Jag är ytterst sällan överens med bloggare som jag kommenterar. Då kommenterar jag inte.<BR/><BR/>Jag har inte läst din undersökning, och tänker nog inte göra det heller. Det är oviktigt för mig. Jag tyckte bara att matematiken inte stämde, men jag läste fel i din blogg, och fel leder ofta till följdfel.<BR/><BR/>Ha're !<BR/><BR/>P.s. För mig <B>ÄR></B> argumenten = överheten. D.s.Barbaselohttps://www.blogger.com/profile/03969225919760602131noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-36177324163331920962007-11-08T21:06:00.000+01:002007-11-08T21:06:00.000+01:00Bra att du inte skäms, Barbaselo. Men du böjer dig...Bra att du inte skäms, Barbaselo. Men du böjer dig väl inte för överheten utan för argumenten, hoppas jag. <BR/><BR/>Sedan har vi det här med förarvariationerna. <B>Det är inte bara reaktionstid det handlar om.</B> Olika kör- och bromsteknik ger ännu större skillnader. Se exempelvis mitt tidigare inlägg <A HREF="http://lennartstrandberg.blogspot.com/2007/10/varfr-bromsa-hrdare-med-abs.html" REL="nofollow">Varför bromsa hårdare med ABS?</A>. <BR/><BR/>I bromstesterna med 66 förare, som den här nämnda rapporten beskriver, behövdes mer än 7 sekunders tidlucka vid 70km/h i nästan hälften av de 66 jämförelserna, som återges i figur 23. <BR/>I tio fall krävdes över tio sekunder. Då är reaktionstiden inte inräknad. <BR/><BR/>Variationerna mellan ekipage (förare+fordon) är troligen ännu större vid nödsituationer i verklig trafik med oförberedda och otränade förare.<BR/><BR/>Ql att vi tycks ha uppnått samförstånd? Mindre ql är att en pedagogiskt stimulerande diskussion därigenom är avslutad??Lennarthttps://www.blogger.com/profile/17711109899417650481noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-17644758903775304212007-11-08T19:49:00.000+01:002007-11-08T19:49:00.000+01:00Jag böjer mig för överheten. Jag inser min tankemi...Jag böjer mig för överheten. Jag inser min tankemiss.<BR/><BR/>Jag vill inte påstå att jag skäms för mitt inlägg, men jag tog fel på sekunder och meter. Sånt händer.<BR/><BR/>Och Klas har rätt - när han säger att två bilar bromsar samtidigt med likvärdiga bilar och likvärdiga däck.<BR/><BR/><B>OCH LIKVÄRDIGA FÖRARE (läs reaktionstid)</B>.<BR/><BR/>Sannoligheten för att två förare ligger efter varandra med likvärdiga (lika tunga) bilar, likvärdiga däck, likvärdig reaktionstid är minimal.<BR/><BR/>Det är bara att gå ut idag i Stockholm. Vi har haft frostnätter, men det är långt ifrån hälften som satt på dubbdäck.<BR/><BR/>Jag håller helt med Lennart, efter att han (du) påpekat min tankemiss.Barbaselohttps://www.blogger.com/profile/03969225919760602131noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-74034978902204180522007-11-08T11:49:00.000+01:002007-11-08T11:49:00.000+01:00Klas hänger upp sig på irrelevanta teorier, som si...Klas hänger upp sig på irrelevanta teorier, som silar mygg och sväljer kameler. <BR/>Det är just skillnaderna i bromsförmåga som blir så kolossalt stora på isgata. Hundratals procent handlar det om - det som Klas tonar ned till en parentetisk säkerhetsbuffert. <BR/><BR/>Tresekundersregeln har inget med detta problem att göra. Och snälla, läs de aktuella sidorna i rapporten som jag lagt ut på nätet för gratis nedladdning. Läs åtminstone mina övriga inlägg om tresekundersregeln innan du lägger ut flera dimridåer som bagatelliserar problemet! <BR/><BR/>Även om Klas må vara ursäktad genom sina brasklappar, så får hans "Tre sekunder räcker" många att lita på sina dubbfria vinterdäck i alla väder. <BR/><BR/>Dessvärre förekommer samma aningslöshet hos några ledande tjänstemän vid Vägverket. De gör det därigenom svårare för Vägverkets alla kompetenta medarbetare att hjälpa trafikanterna mot halkkaos. <BR/>Sök på 'vägverket' i bloggen om du vill se flera exempel.Lennarthttps://www.blogger.com/profile/17711109899417650481noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-30019749494971346732007-11-08T09:29:00.000+01:002007-11-08T09:29:00.000+01:00Hur menar ni nu?Bromssträckan ökar förvisso med kv...Hur menar ni nu?<BR/><BR/>Bromssträckan ökar förvisso med kvadraten (mv^2/2) men om två fordon bromas samtidigt i samma hastighet så kommer deras bromssträkca vara ungefär lika lång (om det är likvärdiga bilar med likvärdiga däck etc)<BR/><BR/>Så avståndet mellan bilarna skall täcka upp reaktionstiden för den andre föraren samt ev. skillnader i bromssträcka (en säökerhetsbuffert mao) - och har alltså inte med att göra att bromssträckan ökar kvadratiskt med hastigheten.<BR/><BR/>Så tre sekunder räcker - OM bilarna har samma förutsättningar, vilket de inte alltid har, särskilt i vinterväglag.<BR/><BR/>/KKlashttps://www.blogger.com/profile/01909127615968186875noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-68186160625696425832007-11-08T00:32:00.000+01:002007-11-08T00:32:00.000+01:00Barbaselo har missat en detalj och krånglar därför...Barbaselo har missat en detalj och krånglar därför till det för sig. <BR/><BR/>Jag har inte påstått att kravet på <B>avstånds</B>lucka ökar linjärt med farten. <BR/>Det var <B>tids</B>luckor det handlade om. <BR/><BR/>Eftersom avståndsluckan ökar linjärt med tidsluckan, så växer alltså (mycket riktigt, Barbaselo) kravet på avståndslucka kvadratiskt med hastigheten. <BR/><BR/>Exempel: <BR/>36km/h (10m/s) kräver 3,6 sekunders lucka enligt min tumregel, d.vs. 36meter.<BR/>72km/h (20m/s) kräver 7,2 sekunders lucka, d.v.s. 144meter.<BR/>Dubblerad fart ökar alltså kravet på avståndslucka fyra gånger.<BR/><BR/>För de bakomliggande (mycket enkla) ekvationerna och mätningarna hänvisar jag till rapporten.<BR/><BR/>Jo då, Barbaselo, du är ursäktad. Jag uppskattar sakligt grundad opposition. Det vässar pedagogiken.Lennarthttps://www.blogger.com/profile/17711109899417650481noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1653204459400088056.post-2225988580074916212007-11-07T23:49:00.000+01:002007-11-07T23:49:00.000+01:00Ursäkta mig. Jag har inte bedrivit någon forskning...Ursäkta mig. Jag har inte bedrivit någon forskning alls.<BR/><BR/>Dock vet jag att fysikens lagar kräver att två fordon i följd kräver kvadratiskt avstånd i förhållande till hastigheten, d.v.s. en som kör i 90 km/h behöver fyra gånger så lång bromsstäcka som en som kör i 45 km/h.<BR/><BR/>Och det gäller endast när den framförvarande och bakomvarande bilen har samma bromsförmåga.<BR/><BR/>Och om då den framförvarande har dubbdäck på isbanan och han/hon bakom har sommardäck, så verkar inte ekvationen stämma.<BR/><BR/>Jag tror personligen att en bil farandes i 90 km/h med dubbdäck på blankis stannar betydligt snabbare en än bil farandes i 45 km/h med sommardäck. Visst kan istäcket vara täckt med snö som hjälper sommardäcksföraren, men nu gällde bloggen just isgata. Dubbdäck har överlägsen förmåga att stoppa ett fordon på ren is.<BR/><BR/>Att påstå att säkerhetsavståndet till framförvarande fordon är linjärt i förhållande till hastigheten kan därför inte stämma. Den kinetiska energin ökar, som jag nämnt, enligt fysikaliska lagar med kvadraten på hastigheten. Detta känner de flesta till.Barbaselohttps://www.blogger.com/profile/03969225919760602131noreply@blogger.com