tisdag 26 februari 2008

Testmetod för antisladd skrotad av Vägverket

I dag* ondgör sig Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör över två nya pickuper som saknar antisladd. Men han har själv ansvar för att Bilprovningen inte kan kontrollera den antisladdfunktion, som även äldre fordon ska ha inbyggd i bromssystemet.
*) DN 10:09, SvD 10:20

En metod för kontrollbesiktning av bromskraftfördelningen mellan fram- och bakhjul utvecklades vid Bilprovningen i Linköping och avrapporterades av mig till Vägverket 1996. Vi testade flera tusen fordon och fann att nästan hälften av pickuperna (lätta lastbilar) var sladdningsbenägna. Men problemet ignorerades av Vägverket och utrustningen är nu skrotad.
Mer info på debattsidan i SvD Brännpunkt: Vägverket vilseleder bilister.

I en dödsolycka som jag ombads utreda förra året sladdade en pickup vid bromsning på det sätt som jag hade varnat för i den nämnda rapporten 1996 (nr 143 i litteraturlistan). Men haveriutredarna vid Vägverket tycks inte ha känt till detta problem, och föraren i den mötande bilen åtalades.

Sådan kunskap tycks ha låg prioritet vid Vägverket, och de som ägnar sig åt så kallade djupstudier av dödsolyckor får inte det stöd de behöver från ledningen.
Sök här på Vägverket för att läsa om andra märkliga prioriteringar som görs av svenska statens trafiksäkerhetsledning.

FAKTA om antisladd
Den funktionen i hydrauliskt bromsade bilar har utvecklats i fyra steg:

  1. Först reglerades bromskraftfördelningen, så att inte bakhjulen utnyttjar en större andel av väggreppet för bromsning jämfört med framhjulen. Det skulle annars få samma effekt som när man gör en handbromssväng.
  2. Sedan kom de låsningsfria ABS-bromsarna, som ska vara programmerade så att sladd inte uppkommer enbart på grund av att föraren trampar hårt på bromspedalen.
  3. Bakhjulsdrivna bilar fick ungefär samtidigt antispinnreglering av drivhjulen. Dessvärre ställde marknaden krav på att även framhjulsdrivna bilar skulle ha antispinn. Men det försämrar stabiliteten på samma sätt som frikoppling gör i början av en bakvagnssladd - innan föraren hunnit styra emot. Se min artikel kursstabilitet i Nationalencyklopedin.
  4. I det vi nu kallar antisladdsystem kan varje hjul bromsas separat av bilens dator, så att ett girande vridmoment uppstår omkring en vertikal genom fordonets tyngdpunkt.
    Datorn får information
    a) om hjulrotationen från ABS-sensorerna,
    b) om bilens girhastighet från ett så kallat rategyro och
    c) om rattvinkeln.
    Datorns signaler till hjulens bromsventiler fixar sedan så att däcken får både sidkrafter och bromskrafter från vägbanan, som vrider bilen åt det håll som föraren har beställt via ratten.
Hur ska moderna bilars komplexa antisladdsystem av fjärde generationen kunna provas, när Vägverksledningen inte ens bryr sig om den förhållandevis enkla första generationen?

Här blir min förvåning inte mindre av att Vägverkets ledning står bakom den delvis osakliga kampanjen mot dubbdäck. Antisladdsystemen och ABS-bromsarna blir chanslösa, om inte däcken har tillräckligt grepp. Se gårdagens krockvideo.

Artiklar vars läsare kan beröras av detta inlägg:
SvD 26feb 10:20 Uselt krockbetyg för två pickuper
DN 26feb 10:14 BMW X3 2.0d provkörd
DN 26feb 10:09 Katastrof i krocktest för pickuper (DN men ej VV varnar för att jämföra viktsklasser)
DN 26feb 09:26 Nyvunnen frihet på fyra hjul
DN 26feb 08:54 "Bilen är en del av vårt varumärke" (IT-hantverkarna)
DN 26feb 08:47 Företagen i kö för gröna bilar
DN 25feb 13:29 Jeep Patriot 2,0 L CRD provkörd
DN 25feb 13:09 Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2,8 provkörd
DN 25feb 12:41 Nissan Qashqai 2.0 4x4 CVT provkörd
DN 25feb 09:30 Kinesisk bil kollapsade i krocktest
DN 24feb 23:44 Dubbdäck orsakar 25 dödsfall (Avgaser tar flera liv och levnadsår)
DN 23feb 15:39 Volvo XC60 vill bli säkraste stadsjeepen
DN 23feb 15:36 Kompakta suvar hetast i branschen VW Tiguan TDI 140
DN 23feb
12:08 Bilarna kan inte bära hela bördan
SvD 23feb 13:13 Röjningen pågår efter ovädret
SvD 23feb 11:36 Tågresenärer strandsatta
SvD 22feb 17:39 Trafikkaos i Västsverige
SvD 21feb 18:47 Alla vägar bär till fjällen
DN 21feb 16:18 Få bilar både säkra och miljövänliga
DN 21feb 13:48 VW Tiguan populär i Tyskland
DN 20feb 13:54 Första bilden på Volvo XC60
DN 20feb 11:22 Ny Audi A4 Avant
DN 19feb 11:30 Suzuki Splash DDiS Komfort
SvD 22jan 23:21 Landsting satsar på odubbat (ambulanser blir farliga)
DN 20nov 10:47 Dubbade vinterdäck är säkrast
DN 13sep 22:58 Avgift på dubbdäck planeras

Inga kommentarer: