lördag 17 maj 2008

Vinterdäck behövdes syttende mai men ger sämre våtgrepp

Djup snö i Sverige på Norges nationaldag påminner om det klassiska forskarmisstaget med dubbdäckens olycksrisker. Det har fått många att välja vinterdäck utan dubbar, som får användas året om. Men få vet att det mjuka gummit minskar våtgreppet.

Det beror på att en mjuk slitbana är mer följsam mot vägytans ojämnheter och når djupare ned i beläggningens små 'gropar' eller 'dalar'. Där tvingar gummit upp vattnet, så att det separerar slitbanans molekyler från beläggningens även på 'topparna'. Lokal eller total vattenplaning blir resultatet och väggreppet minskar eller försvinner helt.

Fenomenet kallas elastohydrodynamisk separation och observerades av mitt forskarlag på 1980-talet, när vi studerade skors halkmotstånd på smorda gångbanor. Sök på "hal" i min litteraturlista.

Men nu är det bäst att jag slutar och återgår till min time-out, innan jag får ett återfall i kritiken mot ledningen för Vägverket - som inte lyckades få med Stockholms politiker i sin antidubbkampanj där Hornsgatan var slagträ. Avgiften i Oslo för dubbade däck (piggdekkgebyr) gör att tankarna går även till kollegorna i Norge.

Jag hoppas norska bilister klarar sig bra ändå och skaffar sig de livsviktiga kunskaper om däck, som inte tycks stå så högt i kurs hos ansvariga myndigheter på någon sida om kölen.


Kort hyllning till dem som har roligare på sin nationaldag
Med tanke på vad rolig betyder i Norge kanske det gäller både 17 maj och 6 juni

2 kommentarer:

C20 sa...

Intressant - viste inte det med att greppet kan minska på blöt vägbana med dubbfria vinterdäck.

Enl effekten du beskriver, borde greppet minska ju högre hastigheten blir på blöt vägbana (normalt är ju friktionen ganska oberoende av hastigheten) - kan ju vara bra att känna till.

Norge förresten, dom är väl lika idiotiska som Sverige - dom har ju bl a ännu lägre hastighetsgränser än vad vi har (det är väl 90 eller 100 km/h maxfart på motorväg tror jag - och 60 på landsväg är inte ovanligt)

Pysseliten sa...

Haha, DEN studien minns jag! Träningsvärk! Den måste ha gjort ett visst intryck på mig eftersom jag själv valt att traggla på med forskning!

Jag undrar om temperaturen i däcket skiljer sig mellan sommar- och vinterkörning, vilket bidrag är störst yttertemperaturen eller fritionsvärmet? Gummi blir ju hårdare när det värms, vad händer då med väggreppet? Får man större slitage på däcke eller väg, minskar risken för vattenplaning eller ökar den?

/grann-ungen