måndag 9 juli 2007

Live Earth - härlig musik men obehaglig klimatpolitik

TV-dygnet med Live Earth gav härliga musikupplevelser med Metallica och andra nostalgitrippar för en gammal rockdiggare.

Men jag blev betryckt av kampanjens syfte, att ’undervisa’ folk i hela världen om att koldioxidjakten har högsta prioritet för att "bekämpa" klimatförändringarna och "rädda jorden". Jag befarar att klimatbekämpning är
omöjlig och är tveksam både till den bakomliggande moralen och till etiken i den flervetenskapliga process som styrs politiskt. Det framgår av mina tidigare inlägg.

Att de flesta ändå trorsåna kampanjer beror väl på att informationen till media domineras helt av det som presenteras via regeringarnas FN-organ,
IPCC. Men de vetenskapliga skygglappar som klimatpanelen har i sin instruktion innebär att den ska ignorera fenomen i världsrymden. I webbdokumentet står det nämligen enbart om mänsklig klimatpåverkan ("human-induced climate change").

Tänk om världens medborgare, företag och organisationer i stället enades om att anpassa tillvaron och infrastrukturen till ofrånkomliga klimatförändringar. Då skulle de regeringar och politiska krafter, som står bakom IPCC, förlora nästan allt klimatrelaterat inflytande.

Anpassning är inte lika ’sexigt’ som bekämpning och har inte alls samma effekt på energisektorn - den industrialiserade världens kanske starkaste bransch, finansiellt och politiskt.

Nåväl, luften gick ur mig när jag på TV såg publikens entusiasm för Al Gores predikningar och erinrade mig ett av hans slagord: "you are either with me or you are with the polluters".

Med tanke på herr Gores ambitioner (att bli president i USA) ger såna moralkakor obehagliga associationer till hur andra ledare har nått makten genom att trampa på syndabockar av olika slag.

För mitt eget välbefinnandes skull vill jag vila ett tag från renodlad klimatpolitik och hänvisar nedan till några sajter, som har mer att ge.

De webbadresserna har delvis nått mig genom kunniga bloggkommentatorer, som skriver sakligt utan att lägga dimridåer med irrelevanta personangrepp. De senaste dagarna har särskilt signaturen recon levererat länkar till intressanta vetenskapliga studier med slutsatser, som inte är politiskt opportuna.


NASA study: Solar trend can change climate
Science: A Variable Sun Paces Millennial Climate
The American Physical Society: ... cool periods follow sunspot minima
Geoscience Canada: Celestial Climate Driver

Prenumerera på nyhetsbrevet Earth Changes från radioproducent i USA

Inga kommentarer: