På den första extrema vinterhalkan förbättras väggreppet drastiskt med dubbdäck - även för efterföljande fordon genom dubbarnas isrivning. På glansis handlar det om hundratals procent. Dessutom påminner dubbdäcken hela tiden om halkrisken, utan olycksrapporter och varningar i media.
Se förmiddagens DN och SvD, kvällens SvD 31/10 eller DN 2/11 och SvD 2/11.
Läs mer här och via länkar i andra inlägg om däck.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Dubbdäck ÄR inte messias, kör själv tusentals mil om året, varav många med dubbfria vinterdäck. Allt handlar, som vanligt med bilkörning, om att anpassa avstånd och hastighet med avseende på rådande väder-, ljus- och väg-förhållande. De senaste åren med större sportigare bilar där bromsar och fälgar endast erbjuder möjlighet till större däck har jag tom valt att köra på sk CentralEuropeiska vinterdäck, med MYCKET gott resultat då däckens hårdare uppbyggnad på ett helt annat sätt förmedlar grepp eller avsaknad av detsamma än om man jämför med mjuka dubbfria däck av nordisk typ eller dubbdäck. Ne, jag vill se lite nyansering i denna debatt och åsikter från folk som faktiskt kör mycket bil, vilket jag har svårt att se att en ägare av CNG-bilar gör.
Lycka till i vinter och håll rätt hastighet och avstånd istället.
Moralpredikanternas "håll rätt hastighet och avstånd" kanske fungerar i glesbygd, men den förnumstiga attityden har många seriekrockar och trafikskador på sitt samvete.
Niclas Dahlgrens erfarenheter känner jag igen, även som test- och tävlingsförare (i svenska eliten innan det fanns CNG-bilar). Men det är just det som är problemet:
Skillnaderna mellan normalt vinterväglag och den sällsynta blixthalkan är extremt stora. På våt polerad is är tät trafik omöjlig utan dubbdäck.
Det har tydligen ND inte insett - varken genom egna praktiska observationer eller via de testrapporter jag länkar till i tidigare inlägg. Så Lycka Till själv, Niklas, med att skaffa de nya insikterna - innan du behöver dem i trafiken.
Skicka en kommentar