På isväglag krävs däckdubbar mot olyckor och halkkaos. Det framgår av däckfysik och fakta som rapporterats till Vägverket. Men naturlagarna ignoreras av myndighetens ledning i en livsfarligt vilseledande kampanj mot dubbdäck, som refererar till vantolkad forskning.
För att odubbade däck ska greppa på is måste slitbanans gummi ha ett rått och skrovligt underlag att drapera sig omkring. Därför fungerar inte odubbade vinterdäck utan isrivande dubbtrafik. Bilar med odubbade däck kan kräva uppemot en minuts panikbromsning för att få stopp från motorvägsfart på den blixthalka som ibland uppkommer när inga dubbar ruggar upp isen.
Halkkaos, kökrockar och många tragiska olyckor är alltså en naturlagsenlig följd av att vissa däck har för dåligt väggrepp. Se exempelvis debattartikeln i SvD efter seriekrockarna på E4 vid Arlanda.
Förra hösten förklarade jag detta i direktsändning från en SVT-studio (2 minuter från början av inslaget du kan se här).
Det har Vägverket fått många rapporter om sedan jag på DN Debatt varnade för det utökade dubbdäcksförbudet 1988. Årets kampanj bortser också från fakta och naturlagar med rent önsketänkande. I svenska tidningar kan man i dag se följande uttalande av Vägverkets miljödirektör, Lars Nilsson:
- Det finns, med moderna bilar och nya dubbfria däck, inte längre några trafiksäkerhetsskäl att välja dubbade vinterdäck (artikel i SvD och DN av Anders Lignell, TT)
Såna påståenden strider mot vetenskap och beprövad erfarenhet. De lurar bilägare och blir livsfarliga för alla trafikanter, speciellt när de kommer från den myndighet som är högst ansvarig för svensk trafiksäkerhet.
Tillsammans med andra specialister på däck och färdsäkerhet avser jag därför att JO-anmäla de personer på Vägverket, som ignorerar kända fakta, far med osanningar och missbrukar skattemedel på vilseledande kampanjer. Mer info om problemen finns i andra inlägg på denna blogg och på sajterna http://www.veta.se/ och http://www.stop.se/. Du kan ladda ned rapporter och fakta via www.stop.se/test om bromstester med olika däcktyper på vinterväglag.
Experiment med 66 vanliga förare som 'panikbromsade' på dubbruggad och polerad vinterväg visar klart att dubbtrafik är en förutsättning för att de odubbade däcken ska greppa på isen. Fysiken bakom detta kan ingen ändra på, oavsett hur mycket skattepengar Vägverkets direktörer spenderar på sina önskedrömmar om den tekniska utvecklingen.
Den kompletta rapporten på svenska från 66-förarexperimenten i norra Dalarna skickade jag till Vägverket för länge sedan. Projektet finansierades med pengar från Skyltfonden, d.v.s. av bilägarna med personliga registreringsskyltar. Men det var innan den förra regeringen tillsatte dagens Vägverksledning, som ignorerar sitt eget rapportarkiv och tar lätt på såna naturlagar, som är livsviktiga för den enskilde trafikanten.
Stockholms miljöborgarråd och andra politiker litar förstås på sina experter vid Vägverket, se DN 1/10. Det bloggade jag om 2/10 och avser återkomma med fler detaljer i senare inlägg.
Andra skriverier om dubbdäck:
DN 13/9, 4/9, 2/5, 5/4, 3/4, 15/3, 1/2 (med länkar till fler artiklar)
SvD 7/9, 2/5, 27/3, 15/3, 2/3, 31/1
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar