fredag 16 november 2007

Som att bogsera två personbilar efter en

Försök köra din personbil på vinterväglag med två likadana bilar på släp. Ungefär så är förhållandet mellan tyngd och belastning på drivhjulen för fullastade långtradare. Det är alltså naturligt att de kör fast ibland.

I jämförelsen med personbil förutsatte jag att den driver på bara två hjul. Är den fyrhjusdriven måste du bogsera fyra lika tunga bilar för att det ska bli som långtradaren

Förra veckan blev problemet akut för många i Storstockholm, speciellt på Nynäshamnsvägen. Se DN 14/11, 14/11, 13/11 kl.23, 13/11 kl.21, 13/11, 13/11 och SvD 15/11 eller 14/11, 14/11, 14/11, 14/11, 13/11, 13/11, 13/11.

I dag rapporterar DN om ännu värre kaos i Österrike.

Inte ens Österrikes krav på snökedjor hjälper i branta backar, om drivhjulen har för liten belastning. Tom lastbil och fullt släp är ju inte förbjudet.

Myndighetskampanjen mot dubbdäck i Stockholmsområdet minskar personbilarnas isrivning och gör det ännu svårare för de tunga fordonen att ta sig fram på is och packad snö.

Läs mer i mitt förra inlägg. Där finns också länk till en övningsuppgift för den som själv vill sätta siffror på problemet.

1 kommentar:

Barbaselo sa...

Hm... Finns det verkligen lastbilschaufförer i Österrike som i November månad väljer att lasta släpet men inte lastbilens eget flak? Då får dom verkligen skylla sig själva. Jag tror docl inte att lastbilschaufförer är så korkade.

En myndighetskampanj mot dubbdäck är inte samma sak som ett förbud.

Var man tänker på sig själv och sin familj. Så är det idag, och så kommer det att förbli - så länge det är tillåtet med dubbdäck.

Den bästa kombinationen av miljö-/trafiksäkerhet är (enligt mig) att en andel av bilisterna har dubbdäck. Det luckrar upp väglaget för de som inte har dubbdäck.
På så sätt blir alla (hyffsat) nöjda. Både Miljöaktivister och trafiksäkerhetsivrare - och kanske också snöröjarna.

Nu har jag inte bil, men om jag köper en, så sätter jag omedelbart på dubbdäck. För min och min familjs egen säkerhets skull och även för att kunna stanna i tid om någon springer ut i vägen framför bilen.