lördag 17 november 2007

Däckpysare nära mörda barnfamilj i stadsjeep

Nu har en småbarnsfamilj sladdat på motorväg i sin miljöklassade SUV, som fått däcken punkterade av Asfaltsdjungelns indianer. Sabotaget lär vara polisanmält. Det borde leda till reprimander även mot de politiker och tjänstemän, som har underblåst ett urskiljningslöst hat mot åkande i så kallade stadsjeepar.

Dessa 'häxmästare' blundar för att de själva bär det tyngsta ansvaret för fordons utsläpp och aggressivitet i krockar. Att stadsbussar är ännu farligare att krocka emot tycks de inte ha reflekterat över. Inte heller att flera biltillverkare har tagit fram både säkra och miljövänliga bilar av typen SUV (Sports Utility Vehicle).

Komplettering som reaktion mot plumpa kommentarer (-kl.22, 11 dec)
Fler fördomsfulla och hatiska kommentarer bekräftar nu det jag skrev i ingressen. De får stå kvar som exempel på hur irrelevanta yttre kännetecken tas som förevändning för att baktala och våldföra sig mot människor, som man inte vet något om. Språkbruket ger obehagliga associationer till andra förföljelser i historien. Det manar till eftertanke - speciellt hos de offentliga personer som odlat denna stadsjeeps- och SUV-fundamentalistiska mobbing mot människorna i godtyckligt utpekade fordon.

Läs mer här om däck och speciellt inläggen 16/9 om Vägverkets krocktester (med video på en sidokrockande Volvo XC90) och 27/7 med den nu kusligt relevanta rubriken:
Småbilskampanjer från Vägverket och Bilprovningen gav motiv åt bilvandaler

Olyckstillbudet i ingressen rapporterades häromdagen i en kommentar till mitt inlägg 9/9:
"
Däckpysarna dräper snart egna vänner och ökar avgasutsläppen".
Jag hoppas småbarnsföräldern hör av sig till mig som
oberoende olycksutredare enligt mitt svar i samma kommentarspalt.

?Vem vet om fler har drabbats ännu värre av Asfaltdjungelns indianer eller andra kriminella däckpysare enligt SvD 20/11, 2/10; DN 11/12, 8/9, 8/9, 8/9, 26/7, 26/7; Sydsvenskan 18/10, 15/10, 25/8; HD 20/11, 2/10, 29/9; ekonominyheterna 20/11; Dagen 21/11

Det här kan vara relevant för många som bläddrar bland däcktips, biltester och -artiklar i ...
... Ny Teknik: Challenger 6/12, Ferrari/Maserati 5/12, Toyota 1/X Concept 1/11, Saab 22/10, Familjebussar 14/8, Buick Enclave 24/7, Fotgängarkrockkuddar för stadsjeep 28/6, Saab 9-3 sidokrockad av stadsjeepsrigg 31/5, GMs hybriddrivna stadsjeep 20/3; Ljudanläggning i BMW X5 med flera 061122;
... DN: Morgondagens bilar - spionbilder 13/12, Små SUV och Crossovers 13/12, Mazda CX-7 3/12, Mercedes C180 26/11,
Chevrolet Tahoe Hybrid 16/11, Fransk-tysk jämförelse (där koldioxid kallas smuts), V70 med etanolfyra 14/11, Toyota Hilux 13/11, Ford Mondeo jämförd med Volvo V70 10/11, Toyota Avensis i stadsjeepsklander 8/11, Cadillac 2/11, Toyota Highlander bränslecellshybrid och Prius Plug-in-hybrid 23/10, Audi A4 med elektronikextra 22/10, Mondeo 22/10, Mazda 6 15/10, Kia Cee'd 15/10, Opel Astra cabriolet 6/10, Peugeot 308 6/10, VW Tiguan 29/9, Seat Altea Freetrack 29/9, Subaru Impreza 22/9, Renault Mégane 8/9, Hyundai i30 1/9, Citroen C4 27/8, Honda Civic Hybrid och miljöbilars säkerhet 18/8, Citroen C-Crosser 11/8, Nissan X-Trail 20/7, Renault Twingo 7/7, Peugeot 307 Bioflex 2/6, Volvo C30 5/5, Chevrolet Captiva 28/4, Volvo 5/3, VW Touareg 3/3, Maserati 16/2 och BMW 135i 29/10 2006.
... Sydsvenskan: Vinterbilistråd 14/12, Suzuki Splash 15/12, Rover-Roewe 14/12, Små stadsjeepar 7/12, Renault Laguna 5/12, Mazda 6 30/11, Mitsubishi Lancer & Subaru Impreza 23/11, Volvo V70 Flexifuel 16/11, Peugeot 308 & Hyundai i30 12/11, Audi A4 31/10, Mazda 2 12/10, Fiat 500 24/9, Frankfurtmässan 14/9, Än den svenska bilsäkerheten då? 7/8, AC Cobra - Sportbilsbygge i skolan 9/6, VW Cross Golf 8/6, Ford Mondeo 26/5

21 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det är fjantarna i innerstan körandes jättelika stadsjeepar som knappt stannar vid övergångsställen som underblåst hatet.

Miljövänliga SUV:ar? Det var det dummaste jag hört.
Visst, mindre vansinniga än tidigare, men knappast miljövänliga.
Mot det talar ren obestridlig fysik, du vet det där med vikt, rörelseenergi och luftmotstånd. Med mera.

Jag är så j-a trött på alla löjliga tricks folk använder för att motivera sina idiotiska statusprylar.

Däckspysning är givetvis idiotiskt det med.

Men att det är det är inget försvar för att köra en SUV innerstaden.
För något sådant finns inte.
Förutom, måhända, åkallande av sinnessjukdom.

Anonym sa...

"Försvar" för att köra SUV i innerstan??? Räcker det inte med att man gillar att köra SUV? Måste man ha speciella skäl? Jag tror du har fel Anonym, det är avundsjukan från människor som dig som ligger bakom hatet. Ni står bara inte ut med att andra äger det du kallar idiotiska statusprylar. Så enkelt är det.

Det är mycket som är "onödigt" här i världen. Kommunisterna och miljöfascisterna börjar väl snart klippa sönder kläderna på folk som ser ut att ha onödigt dyra plagg på sig ...

Snälla myndigheter! Gör något åt den växande inhemska vänsterterrorismen!!!

Dags att dra från Sverige snart.

Anonym sa...

Det här tjatet om vänsterterrorister och miljöfascister är lagom uttröttande. Det verkar som om det redan har varit indianer framme och pyst hjärnan på er.


SUV-ägare slösar med mina resurser, andras och jordens resurser i överdrift.

Anonym sa...

Jag bor själv på landet ca 12 mil från Stockholm. Jag kan torrt konstatera att alla bönder här omkring åker INTE SUV, det är mestadels Passat eller Volvo V70, andelen av dom som har 4 hjulsdrift på sina bilar är minimal.

Anonym sa...

vem gör något åt 20 år gamla volvos som släpper 100 ggr mer avgaser utan katalysator ? men det kankse inte ingår att bekämpa dem om man är gatuhuligan ?

Klas sa...

"Mot det talar ren obestridlig fysik, du vet det där med vikt, rörelseenergi och luftmotstånd. Med mera."

En CUV (eller crossover) som du sökert skulle kalla SUV (tex mitsubishi outlander) - drar lika mkt som en Volvo (en volvo XC drar tom mer), väger som en vanlig mellanklasskombi, och vad beträffar öluftmotståndet så är det förvisso ngn procent mer när bilen är 5 cm högre - men det finns en hel del "lådor" i den "vanliga"# pewrsonbilsparken som har lika uselt luftmotstånd !

Sluta vara vundsjuka och fokusera mer på bilar som släpper ut mkt skit än dom som råkar synas mkt !
I den gengren ligger förstås en hel del trad. SUVvar - men också vanliga bilar - och många mindre s.k. "stadsjeepar" hamnar utanför...

/K

Anonym sa...

Det är välkänt att "indianerna" bara är låtsas-miljöaktivister. De är vänsteranarkistiska barnungar som tycker illa om folk som har pengar.

Om "indianerna" hade varit miljöaktivister så hade de sprungit runt och luftat däcken på gamla personbilar eftersom de är betydligt värre miljöbovar än SUVarna. Men "indianerna" bryr sig egentligen inte om miljöfrågan. De är bara ett gäng barn som tycker det är spännande att smyga runt och vandalisera "rika" människors bilar på nätterna, och sen intalar sig själva med halsbrytande pubertetslogik att de gör en miljöinsats. Vilket skämt...

Anonym sa...

SUV-ägare är och förblir egoistiska miljösvin.

Dom släpper ut en massa mer CO2 än nödvändigt, och dom kör över andra i normalstora bilar när dom krockar.
Sen försöker SUV-fantaster deperat motivera sina stora miljöutsläpp med att andra minsann släpper ut mycket också, tex gamla bilar eller flyget. Men det är ju ett nonsensresonemang. Förekomsten av en ond sak har ju aldrig kunnat motivera en annan ond sak. Att det finns hustrumisshandlare som klår upp frugan varje lördag gör det ju inte mer ok för någon annan att göra det en enda gång.

Anonym sa...

vad ar det som inte ar en "ond sak" da? Om man tar det som manniskor gor och drar ifran det som slapper ut koldioxid osv., sa blir det inte mycket kvar. Det blir till att pissa i en hink och dranka sig i den, tror jag.

Anonym sa...

Indianerna gör ett toppenjobb! De skapar folkdebatt i en fråga som fram tills idag styrts av 50-åriga män med förkrympta kukar (SUV-förarna), biltillverkarna och bensinbolagen i ohelig allians. Varför i helvete ska det vara upp till varochen om man vill bränna runt i ett farligt och miljöförstörande fordon, när det finns vänligare alternativ för miljö och medtrafikanter. Om ni vill leka macho och visa er tuffa så hitta en annan arena än trafiken! Varför inte testa boxning eller rugby? Fast det är klart - då måste man ju röra på sitt skära fläsk av egen kraft.

/Medveten & liberal

Anonym sa...

Kolla följande artikel: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=713547

SUVar är inte bara stora och tunga och krossar mindre bilar, de är tydligen osäkra att köra också. Detta enligt de som betalar ut dina försäkringspengar när olyckan sker.

Lars sa...

Till Medveten & liberal

Och plötsligt så dyker den verkliga orsaken till hatet mot SUVARNA upp.
Det är de onda vita medelålders heterosexuella männen som väcker avsky, speciellt om de är höginkomsttagare.
Alla män som gillar snabba bilar, motorcyklar m.m. har givetvis förkrympta kukar också,
det finns ju inga män som är genuint intresserade av diverse motorfordon utan det är bara en machopryl.
Och givetvis är alla som kör runt i dessa bilar otränade lata fjantar med mindervärdeskomplex.

Feldon sa...

Shit mycket ska man få läsa. Men att någon skulle tycka att det är fel att sabotera dessa onödiga bilar tycker jag är konstigt.

Dock är det taskigt att göra det på ett sätt att det är svårt att upptäcka. De bör gå över till kniv och slasha däcken helt.

Död åt SUV:ar och Stadsjeepar! länge leve sunt förnuft.

Lennart sa...

Reaktion mot plumpa kommentarer
Fler fördomsfulla och hatiska kommentarer ovan bekräftar det jag skrev i ingressen. Som moderator borde jag kanske ta bort de värsta skymforden mot dem som drabbats av däckpysare och liknande.

Men de får stå kvar som exempel på hur irrelevanta yttre kännetecken kan tas som förevändning för att baktala och våldföra sig mot personer, som man inte vet något om.

Språkbruket ger obehagliga associationer till andra förföljelser i historien.
Det manar till eftertanke - speciellt hos de offentliga personer som odlat denna stadsjeeps- och SUV-fundamentalistiska mobbing mot människorna i godtyckligt utpekade fordon.

Lars sa...

Jag vet inte om du syftade på mig men jag reagerade mot kommentarerna
från
Medveten & liberal.

Lennart sa...

Svar till Lars kl.01:02
Nej då, Lars, tvärtom. Skriv gärna mer och bemöt flera fördomsfulla kommentarer.

Din balanserande ironi mot den anonyme Medveten & liberal bidrar till att jag behåller den och alla kommentarer hittills.

Dessbättre är det fler än du, Lars, som har opponerat sig mot fördomarna och mot okänsligheten för den drabbade barnfamiljen.
Tack, alla, för det!
Håll grytan kokande!

Turbulensen här inspirerade mig också till ett nytt inlägg (daterat 11/12) om klimatpolitisk fundamentalism.

Anonym sa...

Har själv bil i innerstan. Den blir misshandlad varje kväll. Oftast är det någon lustigkurre som viker in eller slår sönder sidospegeln. SUV, nä, Hyundai Atos, men det verkar inte spela någon roll. Hursom, det är jobbigt och farligt att åka med sina barn till dagis och sedan till arbete utan sidospeglar. Snälla, sluta misshandla min bil.

Anonym sa...

Jag kör en 7-sitsig Volvo XC90 i Stockholms innterstad. Vi är 2 vuxna 4 barn i familjen och får ju inte plats i en vanlig personbil. Fattar inte hur man resonerar när man säger att jag skulle vara en miljöbov? Hur skulle vi kunna få plats i en lite Fiat???? Eller ska vi kanske ha två bilar att åka med när vi ska någonstans?

erik sa...

"Det manar till eftertanke - speciellt hos de offentliga personer som odlat denna stadsjeeps- och SUV-fundamentalistiska mobbing mot människorna i godtyckligt utpekade fordon."

Vilka är det? Är du säker på att folk inte börjat tänka själva? ;)
Kan inte säga att jag är för att pysa andra människors däck men att kalla det mordförsök är bland det fjantigaste jag läst. Hjälpe r inte av mina fördomar mot SUV-ivrare direkt ;)

erik sa...

Jag tror du har fel Anonym, det är avundsjukan från människor som dig som ligger bakom hatet. Ni står bara inte ut med att andra äger det du kallar idiotiska statusprylar. Så enkelt är det.

Är SUV:ar en statussymbol? Jag trodde bara de var uttryck för dumhet och dålig smak, där ser man.

Miljövetaren sa...

Det "indianerna" egentligen borde göra är att trampa omkring och öka däckstrycket på bilarna runtom i stan, vi Stockholmare är ju något så inni-helvete på att pumpa däcken ordentligt (är själv röv-kass, men jobbar på't). Torde troligtvis minska förbrukningen mer än att punka däck (nya däck - koldioxid utsläpp i mängd och massa).