söndag 9 september 2007

Däckpysarna dräper snart egna vänner och ökar avgasutsläppen

Om Asfaltsdjungelns indianer smiter innan all luft har pyst ur däcken, ökar både avgasutsläpp och olycksrisk. Lågt däcktryck har dödat och skadat så många trafikanter att USA har lagstiftat om tryckvarnare.
Fotgängare och oskyddade trafikanter löper störst risk att skadas när föraren i stadstrafik upptäcker att bilen är ostyrbar eller instabil.

Att pysarna hos Asfaltdjungelns indianer kackar i eget bo framgår inte av artiklarna som DN publicerade 8/9, 8/9, 8/9, 26/7 och 26/7.

Åtgärden att släppa ur luften ur däcken på så kallade stadsjeepar är farlig både för miljön och för de trafikanter, som pysarna tror att de värnar om. Om de själva inte inser detta finns alltså goda skäl för alla andra att ta i med hårdhandskarna.

De brottsrubriceringar och milda straff som nämns i dagens DN-artikel av Paul Haeberlein vittnar om en farlig okunnighet även hos polis och rättsväsende.
Förutom att det ger bilen livshotande köregenskaper, är det svårt att se om ringtrycket är för lågt. De moderna lågprofildäcken gör det nästan omöjligt att upptäcka. Det syns inte ens om man jämför med ett likadant däck som har rätt lufttryck.

Bilderna nedan visar samma lågprofildäck med rekommenderat lufttryck (2,5 Bar) och med smygpunka (0,6 Bar) som sänker väggreppet dramatiskt.


Länk till video med klubbslag mot 0,6-däcket ovan.
Läs mer här om tragiska olyckor där något däck haft för lite luft.

7 kommentarer:

Anonym sa...

eftersom de satter fast en stor fet lapp under vindrutetorkaren ar det nog ratt osannolikt att "brottsoffret" ovetandes kor ivag och dodar nagon.

halvard nilsson sa...

Till anonym sa...
Lappen kan försvinna innan föraren kommer och kan dessutom betraktas som reklam och kastas utan att läsas. Risken är mycket stor att någon kör iväg, kanske ut på en motorväg i hög fart med för lite luft. Vem tar ansvaret för olyckan? Indianerna struntar i konsekvenserna även om det sker dödsolyckor.

Anonym sa...

Detta hände mig i tisdags kväll. Min bil hade blivit punkterad av Asfaltdjungelns indianer och jag körde ut i snögloppet med 2 småbarn bak i bilen ovetandes om detta tills jag sladdade...på motorvägen. Inga personskador men 2 förstörda däck o 2 skräckslagna barn. En oläslig blöt lapp fanns under snön vid höger vindrutetorkare med texten "din stadsjeep dödar". Olyckan är polisanmäld och jag har skrivit ett inlägg på deras hemsida. Men skräcken finns kvar. Att vi kunde ha dött. Men de hade väl tyckt att det vore bra, trots att vår SUV är miljöklassad...

Lennart sa...

Tack, anonym småbarnsförälder, för att du klarade upp situationen och för att du här låter andra veta vad som faktiskt har hänt.

Den som anonymt och sarkastiskt skrev den första kommentaren ovan (070913) kanske inte har lätt för att rodna. Men han eller hon får nog problem med sin naivitet när andra kriminella personer upptäcker blåögdheten.

Vill du, anonym småbarnsförälder, att jag medverkar i din egen rättsprocess och/eller driver frågan på ett allmänt plan med ditt fall som (anonymt) exempel?
Hör av dig i så fall utanför nätet via något av telenumren på www.stop.se/lennarts/ eller skriv direkt till blog (at) stop .se, så returnerar jag min 'riktiga' epostadress.

Har du lappen kvar? Spara den i plastpåse och torka inte av något på hjulen. Jag har känningar bland kriminaltekniker, som kanske vet hur du kan säkra spår efter pysarna.

Polisen prioriterar nog inte ditt fall. Ännu. Men vänta bara. Trafikskade- och olycksutredningar är ju inte helt obekanta för mig, som du ser på www.stop.se/utred/

Lennart sa...

Olyckstillbudet som anonym småbarnsförälder beskrev här ovan var värt ett eget inlägg tyckte jag.

Det är nu publicerat i den här bloggen med datum 17/11.

sven persson sa...

Asfaltdjungelns indianer måste skärpa till sig och släppa ut luften ordentligt ur däcken, så SUVen verkligen inte går att köra med! Barnen får ju givetvis inte ta skada av föräldrarnas SUV-egoism.

Dom där breda däcken på bilden ger dessutom högre friktion och högre utsläpp, samtidigt som dom är mycket sämre i terräng. Fast vad spelar det för roll för SUV-förarna, bara 1% av dom kör på vägar som behöver både 4wd och hög markfrigång.

Lars sa...

Till Sven Persson

Bilderna i exemplet om svårigheterna att se skillnader i lufttrycket på vissa däck är på en sportbil inte en SUV.
Jag tror att bilden visar hjulet på en Chevrolet Corvette.

Däcken som töms på luft blir också förstörda efter som bilens tyngd pressar ner fälgkanten i corden, det betyder att om man bara trycker in luft i däcket igen och kör iväg så kan man råka ut för en mycket otrevlig däckexplosion.

Personen som framför fordonet kan råka utför en allvarlig bilolycka som resulterar i att han/hon avlider eller blir allvarligt skadad, medpassagerare t.ex barn löper större risk att skadas vid en en bilolycka.