Stadsjeepen har länge varit syndabock för några tjänstemän vid Vägverket och Bilprovningen. Nu har målet för deras kampanjer prickats in av vandaler, som i torsdags skar sönder däck på ett 15-tal såna bilar i Stockholm. Det rapporterar både Aftonbladet och DN.
Uppdatering 8/11:
Det här inlägget skrevs i juli.
Nu får argumenten stöd av Folksams rapport enligt DN och SvD.
Vägverket och Bilprovningen ska ta fram regler och tillsynsrutiner, som premierar säkra och miljövänliga fordon. Men i stället har de högst ansvariga för trafiksäkerheten vid Vägverket under lång tid propagerat för mindre bilar, trots att det är tekniskt möjligt att göra även så kallade stadsjeepar säkra både för sina åkande och för trafikanter i omgivningen.
Om de hade skött sitt jobb, så skulle exempelvis ägare av Volvo XC90 premierats för bilens konstruktion med en energiupptagande balk i frontens nedre del. Men genom sina svepande uttalanden om tunga personbilars aggressivitet hämmar Vägverkets trafiksäkerhetsledning den tekniska utvecklingen.
Även Vägverkets egna fordonstekniker får det svårare att arbeta för bättre säkerhetsprestanda, när ledningen i media skyler över sin oföretagsamhet genom att peka ut stora bilar som syndabockar. Denna livsfarliga strategi fick bakläxa av världsledande experter i svensk bilindustri redan för elva år sedan. Se min artikel på DN Debatt 1996-07-29 [i gammalt webbarkiv].
Bilprovningens miljöansvariga bryr sig inte om att deras klimatkampanj bygger på en egen felritning med några tusen år. Eftersom man med viss rätt anser att orsak ska komma före verkan, så har man tidigarelagt koldioxidkurvan i förhållande till temperaturkurvan. Men i originalen från FN:s klimatpanel är det tvärtom. Med det här rittricket som grund skriver Bilprovningen i sin folder till alla bilägare att det blir bättre ju lättare bil man väljer.
Även hos Bilprovningen finns alltså ledande personer som tycks vara mer intresserade av svepande kampanjer än av att ordna så att deras besiktningsmän får resurser till sin basverksamhet - exempelvis att kontrollera bromsarnas funktion i moderna fordon. Den slutsatsen drar jag av de obefintliga reaktionerna på vår debattartikel i SvD förra året.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar