onsdag 21 november 2007

TÄNK dig ett lyckligt liv! Lästips med Dalai Lama och vetenskap mot olyckor.



Tänk dig ett lyckligt liv! Man vet aldrig när det tar slut. Den sentensen såg jag först i ett mail från en whiplash-skadad trafiklärare, som lärt sig njuta av livet trots smärtor och avbruten yrkeskarriär.

Därför bryter jag bloggens rad av olycksinlägg med några foton, som hjälper åtminstone mig att återuppleva lyckliga stunder. Den bild-rullen ger mig inga associationer till bil-drullar, även om jag tror att positiva känslor är en bra grund för alla bilister som försöker undvika drullerier och o-lyckor.

Begreppet olycka återkommer jag till på så många sätt i bloggen att dess verbala motsats - i svenska språket - ska få en chans ibland. Läs gärna boken Lycka av Dalai Lama och Howard C Cutler (Richters förlag) och sug på livskaramellen!

Sommarinlägget 25/6 på min gamla Metroblogg, "Bildrullen", upprepar jag här i novembermörkret - inspirerad av artikelserien i SvD:

21/11 Vad är väl lycka?
20/11
Våra krav på lycka är orimliga
20/11
Fyra sätt att definiera hälsa
20/11
Känsla av sammanhang viktigt för hälsan
4/10
”Största lyckan kom på äldre dar”
3/10
Bara glada rynkor får visas upp
2/10
Så är det att vara 40 (fakta om hjärna, nervsystem, muskler och hud)
2/10
Omvälvande runt 40
1/10
”Äldre” är du först vid 80
1/10
Så är det att vara 50 (fakta om hjärna, nervsystem, muskler och hud)
27/9
Gud och sociologi - 20-åriga Sofias val
26/9
”Lyckokänslorna är mer intensiva”
25/9
”Jag vill fortsätta leka, inte ta allt så allvarligt”
24/9
”Nu är jag gladare – och lite småelak”
21/3
Glädje i lidandets tid
21/3
Vetenskapen avslöjar lyckans hemlighet

En annan lyckofråga aktualiseras i dagens DN under rubriken
"Lyckopiller förlänger liv"
Vad vill Du helst:
Fylla livet med år eller fylla åren med liv?






Du ser inte mycket av vännerna som var med vid fotograferingen.
Du får tänka in dina egna.

Inga kommentarer: