torsdag 20 december 2007

Livsfarligt felskyltade motorvägsavfarter - väjde själv i full fart på E4

LINKÖPING. Motorvägskatastrofen var nära häromnatten för en ung kvinna. Hon körde ut åt fel håll på Linköpings östra E4-avfart, vilseledd av vägmärkena. Där mötte hon en man som kastade sin stora Jeep åt höger och fick kvinnan att vända tillbaka.

Mannen är olycksutredare och varnar för otydlig skyltning på motorvägarnas rastplatser.

Före mötet körde båda bilarna mot varandra i cirka 90 kilometer i timmen. Sikten gjorde att förarna upptäckte faran först ett par sekunder i förväg. De räddades troligen av att mannen varit tävlingsförare och strävar att alltid köra aktivt.

‑ Efteråt upptäckte jag att vem som helst kan göra samma misstag, säger Jeepföraren Lennart Strandberg, som är oberoende olycksutredare med anknytning till Linköpings universitet.

Kvinnan berättade för Strandberg att hon kom från Jönköping och stannade på rastplatsen vid Mörtlösa för att kolla på kartan innan hon fortsatte till Stockholm. Utan trafik på den norrgående påfarten fanns inget i mörkret som avhöll henne från att köra ut åt vänster.

Vägbanan har streckad mittlinje, som om trafiken vore dubbelriktad. Kvinnan hade dessutom passerat skylten 'Motorväg upphör' innan hon stannade. Något påbudsmärke för körriktningen finns inte heller. Hon följde alltså trafikreglerna enligt vägmärkena på platsen.

Rastplatsen vid Mörtlösa i dagsljus. Inga skyltar förbjuder vänstersväng.
Kvinnan körde därifrån åt vänster efter stoppskylten.


Strandberg vill utveckla ett rapportsystem för åtgärder mot liknande faror, som det finns åtskilliga exempel på. Men han har inte fått stöd till detta av Vägverket sedan han kritiserade deras policy på Dagens Nyheter Debatt under 1990-talet.*

*) Prestige kostar människoliv (DN Debatt 1995-08-02)
Livsfarligt satsa på småbilar (DN Debatt 1996-07-29)

Så skrev en elev för distanskursen i journalistiskt skrivande, som jag deltog i för en tid sedan. Jag har påtalat problemet vid flera tillfällen, men inte ens i Mörtlösa har skyltningen rättats till.

Nu har flera allvarliga olyckor inträffat efter liknande vilsekörningar. Se DN och SvD 20dec.
Det är kanske på tiden att Vägverkets trafiksäkerhetsledning tar sitt så kallade systemansvar och slutar skylla på förarna eller på andra myndigheter som sköter sitt jobb.


Efter min undanmanöver på en av E4-avfarterna till Linköping har Vägverksledningen spenderat hundratals miljoner kronor på fartkameror och kränkande bildhantering. Men att skylta motorvägarna enligt kända principer från flyget tycks man inte bry sig om. Skyltningen följer inte ens det egna regelverket.

Inga kommentarer: