Alla trafikolyckor som inte inträffar visar att vi har skickliga fordonsförare och trafikanter, som behärskar mångfacetterade trafiksituationer. Det kan bli ännu bättre med praktiska tips från körexperiment och olycksutredningar. Några kommer här inför jultrafiken.
Att döma av TMC-schabblet, faktafelen och den grötmyndiga tonen i vissa skattefinansierade kampanjer, tycks Sveriges trafiksäkerhetsledning vara okunnig om komplexiteten bakom olycksförlopp.
De ser trafiken men urskiljer inga trafikanter bakom statistiken.
Det framgår av andra inlägg i den här bloggen med sökord Vägverket eller etikett Trafiksäkerhet.
Låt mig därför direkt gå över till några aktuella tips baserade på fakta från analyser av olycksförlopp och från praktiska körtester.
Väderprognoserna tyder på att jultrafiken skonas från den värsta vinterhalkan i södra Sverige. För den typen av problem hänvisar jag till bloggens sökfunktion eller arkiven för oktober och november.
Mer finns bakom etiketten trafikanttips.
Däckens lufttryck är svårt att bedöma, speciellt för lågprofildäck.
Se videolänken under fotot 9/9 och läs om en dödsolycka i inlägget
Fara med för lite luft i lågprofildäck
Med mindre mönsterdjup hos bakdäcken än hos framdäcken har många sladdat sig fördärvade på våta vägbanor.
Med mindre dubbutstick hos bakdäcken än hos framdäcken uppkommer samma typ av instabilitet på packad snö och is.
Fyra dagar före julafton kanske du hinner skifta hjul och justera ringtrycket (däcktryck med en gammaldags proffsbenämning).
Skiftar du hjul och har däck med dubb eller pilar för rotationsriktningen, så behåll dem på samma sida.
Ska du åka långt på barmark med dubbdäck, kan ett skifte fram/bak nu slita bort mer gummi på drivhjulen, så att de däcken har större dubbutstick när halkan kommer. Det gäller speciellt för framhjulsdrivna bilar. Men då bör du förstås kolla igen så att inte bakdäckens dubbutstick har blivit mindre än framhjulens.
Krångligt? Kanske fick jag till det bättre i inläggen
Så funkar vinterdäck - 11 praktiska tips
Så funkar vinterdäck - inkörningstips
Att stabiliteten kräver högt lufttryck bak behöver jag väl inte nämna. Det gäller speciellt när man kör med passagerare bak eller tung last i kofferten.
Mer om last och fordonskonstruktioner i kommande inlägg.
Du tar väl inte hjulafton förrän på fredag?
Till sist några proffsskrivares artiklar som anknyter till ämnet.
SvD 19dec 20:47, 20:28, 15:08,
DN 19dec 17:02, 16:45, 14:19, 10:33; 18dec 17:33, 11:04, 09:02; 17dec 17:48 13:06; 15/12 00:00, 7/12 09:51; 4/12 09:38; 20/11 10:47
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar