torsdag 6 december 2007

Rikspolischefens fokus på förlegad trafiksocialism

Rikspolischefens egna trafikexempel visar att kritiken mot honom är berättigad. Strömberg vill öka antalet slumpmässiga alkotester och fortkörningsböter men tiger om polisens unika kompetens att bekämpa våld och kriminalitet.
Artikellänkar kompletterade 8/12 och kommentar besvarad 7/12

Stefan Strömberg tycks också vara omedveten om enskilda polisers förmåga att skilja mellan oavsiktliga missöden i trafiken och avsiktligt våld. Han har svalt den förlegade synen på trafikanters säkerhet, som Vägverkets nuvarande trafiksäkerhetsledning omhuldar.

Rikspolischefen hävdar att hans kritiker försvarar "ett gammalt arbetssätt":
‑ De förespråkar, tycker jag, ett synsätt på polisen som var aktuellt för 10-15 år sedan (sagt av Stefan Strömberg i DN 23:21 6/12)

Men i mitt forskarperspektiv är det Strömberg själv som står för en konservativ syn på polisarbetet. Nu kan den till och med betecknas som reaktionär.

I skarven mellan 1980- och 1990-talen hade den socialdemokratiska regeringen och kommunikationsdepartementet ett gott öga till de forskare som såg trafiken utan att urskilja några trafikanter. Trafikstatistiken var viktigare för dem än den enskilde trafikantens säkerhet.
De vurmade för fler fartkameror och femfaldigt (jo, det är sant) ökad polisövervakning av de skyltade hastighetsgränserna. Deras rapporter hamnade i byrålådan när borgarna tog över regeringsmakten 1991, men kom till ny användning sedan Folksamstatistikern Claes Tingvall 1995 hade utnämnts till Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör av nästa socialdemokratiska regering.

Läs mer om detta i mina tidigare inlägg - exempelvis via sökorden fartkameror, alkolås eller vägverket.

När jag samarbetade med poliser i fält för ett epidemiologiskt trafikforskningsprojekt i slutet på 1980-talet fanns liknande strömningar. Jag märkte hur poliserna avskydde att bötfälla bilister som - ofta oavsiktligt - överträdde den skyltade fartgränsen utan att riskera något annat än sitt eget körkort.
Mellan patrulleringspassen och olycksplatsbesöken videotittade vi på autentiska och simulerade sladdolyckor. Då var poliserna mer nyfikna på varför bilarna sladdade än på hur fort de hade körts. Speciellt när bilarna sladdade av på insidan av en kurva.

I dag får jag som olycksutredare alltför få sådana frågor. Fortkörning eller något annat brott mot trafikreglerna åberopas som "orsak" och blir till enkla undanflykter från mer krävande analyser av komplexa samspel mellan olika naturlagar, invecklad fordonsteknik och mångfacetterat mänskligt beteende.

Svaret på torsdagens sista DN-fråga till chefen för Rikspolisstyrelsen ("Kan du säga konkret hur det nya sättet att arbeta bör gå till?") avslutas med orden "Genom att ta reda på: Var är det problem? Var kör folk oftast onyktra och för fort, säger Stefan Strömberg."

Med en så trivialiserad syn på polisens olycks- och brottsförebyggande arbete kan jag förstå att RPS-chefen har dragit på sig kritik.

Strömberg och hans meningsfränder skulle kanske läsa de artiklar jag skrev på DN Debatt 1989:
Övertro på fartgränser
Respektera individen i fartdebatten
... och 1995:
Prestige kostar människoliv

Referenser till Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet:
"Rikspolischefen saknar all insikt om polisarbete"
(ANDERS WESTLUND, BJÖRN ENGBLOM, CHARLIE MAGNÉ). DN Debatt 6/12
Rikspolischefen: "Det saknas öppenhet"
(Erika Svantesson) DN 6/12 10:49
Polisförbundets ordförande delar kritiken
(Alexandra Hernadi) SvD 6/12 12:16
Allvarlig kritik tycker Polisförbundet
(TT) DN 6/12 12:50
Arbetsmiljöverket tycker det fungerar bra
[utom med mattor, garage och uniformbyster :-]
(Erika Svantesson) DN 6/12 13:42
Enkät visar på ökad trivsel
(Erika Svantesson) DN 6/12 15:39
Rikspolischefens nypor är inte poppis
(Maria Abrahamsson) SvD 6/12 17:40
”Jag tänker fortsätta att sköta mitt jobb”
(TT) SvD 6/12 21:50
Rikspolischefen tvingas avgå
(Lisbeth Brattberg, Staffan Kihlström och Gunnar Sörbring) DN 6/12 21:59
Strömberg tvingas avgå
(Anders Munck) SvD 6/12 22:41
Strömberg: "Jag har stöd nog"
(Gunnar Sörbring). DN 6/12 23:12

Ask träffar rikspolischefen
(TT) DN 7/12 11:00
"Organisationen måste få lugn och ro"
(Ia Wadendal, Ossi Carp ) DN 7/12 11:59
Rikspolischefen slutar
(svd.se och TT) SvD 7/12 12:50
Stefan Strömberg blir generaldirektör
(Staffan Kihlström och Roger Lindqvist ) DN 7/12 12:48
"Personen måste förstå polisarbetet i själen"
(Emma Gårdsäter) SvD 7/12 13:56
"Vi hoppas på lokal förankring"
(Ossi Carp) DN 7/12 15:21
Strömbergs hårda nypor fast snällare
(Maria Abrahamsson) SvD 7/12 18:58

”Jag borde ha inbjudit till dialog”
(Stefan Strömbergs eget debattinlägg) SvD 8/12 Brännpunkt
Kritisk kurslitteratur skulle stoppas
(Dan Östberg) SvD 8/12 09:14

Från andra redaktioner

Ekonominyheterna 7/12 13:23, 6/12 22:19, 6/12 21:16, 6/12 01:19
Dagen 7/12,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk om våra politiker och politruckerna inom polisen och vägverket vågade säga som det är: farten dödar inte. Dödar gör däremot onyktra, drogpåverkade och vårdslösa förare.

Vid nån punkt i den svenska historien skiftades polisens fokus över från att försöka låsa in buset till att trakassera svensson. Undrar varför?

Lennart sa...

Signaturen Populisten ställer en intressant fråga. Jag tror att fokus inte har skiftat för de poliser som arbetar i fält både med avsiktligt våld och med räddningsinsatser på olycksplatser. De ser och känner med olycksinblandade människor ungefär som sjukvårdspersonal upplever akut sjuka patienter

Men nu tillåts ju inte kompetenta poliser att själva prioritera kriminalitet framför ineffektiv trafikövervakning. De får inte heller möjlighet att fördjupa kunskaperna om trafikrisker genom att undersöka andra faktorer än enkla trafikregler. Arbetet styrs nämligen av personer som saknar både fälterfarenhet och insikt om olycksförloppens komplexitet.

Se upp bara, Populisten, så att du inte tänker likadant och skuldbelägger "vårdslösa förare" i svepande ordalag. Under tävlingar och testkörningar har jag kraschat många gånger utan att känna mig särskilt vårdslös. Det har handlat om missförstånd och oförutsedda variationer i naturlagarnas marginaler.

Olyckor är oavsiktliga per definition. Kan de då verkligen förebyggas med hot om straff och övervakning av riskutsattta personer?

Den frågan besvarades nekande inom militärflyg och arbetarskydd för nästan ett halvsekel sedan. Polis och rättsväsende har anpassat sig därefter.

Det är på tiden att samma synsätt får ta över även inom vägtrafiken. Med ytterligare något chefsbyte kanske vi slipper en återgång till 1989 års annonskampanj från bl.a. Polisen, där fortkörning jämställdes med mord och avsiktligt våld. Se min artikel på DN Debatt 6/8 1989.