lördag 5 januari 2008

Livsfarliga skillnader i väggrepp ignoreras av Vägverkets ledning

Revision 080123 Videoinlägg

Dagens (080106) dödsolycka nära Bollnäs kan vara ännu en tragisk följd av vägverksledningens nonchalans mot skillnader i väggrepp och bromsförmåga på halt väglag. Personbilen blev instabil och lastbilen kunde inte bromsas fri från personbilen trots en lång sträckas påskjutning.
________________
Personbilen påstods först* ha kört om lastbilen. Den skulle då haft betydligt högre fart än lastbilen i förlopppets inledningskede. Efter sammanstötningen klarade ändå inte lastbilen av att få ned farten så pass att den sladdande personbilen kunde frigöras från lastbilsfronten:
"I ett inledande förhör med lastbilschuffören berättade han att personbilen fick sladd när den körde om honom.
Enligt TT ska personbilen sedan ha skjutits framför lastbilen en längre sträcka innan båda fordonen gick ner i diket och lastbilens tyngd tryckte ihop personbilen."

(DN 5jan 19:23)
________________
* Samma uppgift fanns i tidigare versioner av artikeln hos SvD (5jan 18:54) men har ändrats (6jan 01:24) till att personbilen mötte lastbilen efter omkörning av andra bilar. Det har också uppmärksammats i den första kommentaren av Anonym 080106 01:43 och fick mig att revidera ingressen ovan.

Detta var en kuslig påminnelse om vad skillnaderna i bromsförmåga mellan olika fordon på halt väglag kan ställa till med. Även om det här visade sig vara en renodlad frontalkrock, så kan något liknande hända enligt DN-scenariot med en personbil som kläms mellan lastbilsfronten och fasta föremål eller andra tunga fordon. På isiga vägar bör man nog inte tvärbromsa en personbil med bra dubbdäck, om lastbilar eller bussar ligger nära bakom.

Instabilitet med fällknivs- och pendlingsrörelser hos tunga fordonskombinationer bottnar i samma problem med skillnader i väggrepp. Det har drabbat otaliga trafikanter på vinterväglag och krossat många personbilister sedan fenomenet kartlades för några decennier sedan. Se min artikel i Teknisk Tidskrift nr.3 1974 (11 här).

Kunskaper om stabilitet, däck och bromssystem på bussar och lastbilar - speciellt med släpvagn (ledbussar respektive långtradare) - har länge varit styvmoderligt behandlade genom vägverksledningens vurm för fartkameror, övervakning och moralistiska kampanjer. Inte ens grova faktafel på http://www.vv.se/ om bromssträckor bryr man sig om att korrigera.

Om personbilen fick sladd är det ytterligare ett exempel på livsfarliga skillnader i väggrepp - här mellan fram- och bakdäck hos samma fordon. Det har jag förklarat i Nationalencyklopedin under uppslagsordet kursstabilitet. Problemet tog Vägverket till sig innan den nuvarande ledningen tillsattes. Därefter vändes tummen ned för ansökningar från mitt forskarlag om att kartlägga stabilitetsproblemet bland annat med epidemiologisk metodik.

Torsdagens bussolycka i Gagnef och Rasbokraschen förra vintern påminde också om vägverksledningens passivitet. Det framgår inte bara i mitt torsdagsinlägg. Vägverksledningens seriositet ifrågasätts även av Statens haverikommissions teknikansvarige vid utredningen av bussolyckan i Ängelsberg 2003-01-24 - se kommentaren 080104 10:26 [Rapporten kan laddas ned här]
Läs mer i torsdagens SvD
08:22, 11:51 och DN 12:03, 12:29, 12:49.

Statens haverikommission ska inte utreda torsdagens bussolycka nära Gagnef "eftersom det i nuläget inte finns något som tyder på att olyckan orsakades av något tekniskt fel på bussarna" (DN 10:33). Vägverksledningen kan tydligen fortsätta att nonchalera problemet som SHKs egen teknikansvarige reagerat mot utifrån sin analys av dödsolyckan för fem år sedan. Efter att ha Googlat på Dan Åkerman såg jag att han besitter kunskaper, som många trafikanter borde ha stor nytta av. Det återkommer jag nog till senare, när jag lyckats få personlig kontakt.

Media fortsätter att ge dagliga exempel på halkproblemens komplexitet och påminner om ignoransen hos de 'systemansvariga' - en benämning som trafiksäkerhetsdirektören Claes Tingvall ofta använder om sig själv och vägverksledningen.
DN 6jan 18:05; 5jan 14:35, 20:22, 4jan 15:07; 3jan 13:46, 18:29, 20:44; 2jan 11:44.
SvD 23jan 14:45; 6jan 07:45; 5jan
14:20; 3jan 08:08, 2jan 01:30, 09:44.

Tack också till VETA-kamraten Halvard Nilsson för tidigt mailtips om nyheten!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar som de kört åt olika håll vilket ju ändrar förutsättningarna.
http://www2.unt.se/article/1,1786,MC=1-AV_ID=709037,00.html

Anonym sa...

ungdomarna som dog var min systers vänner. just utsläppta från gymnasiet med hela livet framför sig. en ofattbart sorg, mina tankar går till familjen.

Tompa sa...

"Om personbilen fick sladd är det ytterligare ett exempel på livsfarliga skillnader i väggrepp - här mellan fram- och bakdäck hos samma fordon."

Menar du att du har en universell och total lösning på problemet med understyrning/överstyrning men att vägverket inte lyssnar på dig?
Du kanske ska försöka kontakta någon biltillverkare. Det skulle säkert sälja om någon kunde presentera den garanterat sladdfria bilen. Du skulle bli miljardär.