I stadstrafikens 50 kilometer i timmen sitter man väl säkert i en bränslesnål liten bil? Speciellt om den har fått fem stjärnor i krockproven hos Euro-NCAP. Eller?
Svar Nej! Om man frontalkrockar mot en ordinär stadsbuss som också kör i 50 blir fartändringen i bilkupén nästan 100 km/h.
Det beror på viktförhållandet och förklaras med fysikens impulslag.
Även om bilen, bältet och krockkuddarna skulle hålla och skydda mot inträngande våld, så slits kroppspulsådern sönder när de tyngre och kompakta organen rör sig relativt skelett och omgivande vävnader.
Se min artikel i Nationalencyklopedin under uppslagsordet trafikolyckor.
Se här hur två lika tunga personbilar (BMW och Volvo) krockar i 100:
Deras kupéer utsätts alltså för nästan samma fartändring, som om de körde in i en bergvägg med 100 kilometer i timmen (60 miles per hour motsvarar 97 km/h). Om bilarna hade varit av senare årgång skulle de kanske hållt ihop bättre. Men deformationszonerna är ändå för korta för att rädda de åkande från inre skador.
Det blir förstås inte bättre om bilen är liten - som Vägverkets trafiksäkerhetsledning länge har propagerat för. Den resepolicy, som Claes Tingvall och Anders Lie talade sig varma för vid lanseringen, har kanske inte fått det genomslag, som jag befarade på DN Debatt 1996 (Livsfarligt satsa på småbilar). Men några människor har den nog lurat i fördärvet.
Artikelreferenser:
DN 6feb Toyota Avensis, 5feb Audi A3, 1feb Bensinskatt, 25jan VW Bluemotion och Multifuel
10jan Subaru Justy
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Man behöver ju inte köra en liten bil heller: Kolla på denna VW-buss av årsmodell sent 80 - tidigt 90-tal:
http://www.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8
Lasten kasnke klarade sig iof . . . :(
/K
Skicka en kommentar