tisdag 5 februari 2008

Bilar perfekta mordvapen tills fordonsdynamik ingår i kriminaltekniken

Det fall från balkong, som kan vara ett hedersmord utreds nu av Malmöpolisen. Rättsväsendets kriminaltekniska och analytiska kompetens är väl kvalificerad för att skilja avsiktligt från oavsiktligt våld i såna sammanhang. Men när det gäller trafikskador kan enkel advokatyr fria mördare och våldsverkare.

Fadimes fästman omkom i en bilkrasch kort tid före mordet på Fadime. Den trafikskadan antogs vara en olycka och ledde aldrig till något åtal. Det fanns kanske inte ens misstankar. Jag var själv aldrig inkopplad på fallet, så jag bara spekulerar.

Däremot spekulerar jag inte i andra trafikskadefall, där jag som sakkunnig på olycksförlopp och fordonsdynamik har konstaterat både vilsenhet och kunskapstörst hos professionella utredare och domstolsaktörer. Mina små tips och naturlagsbaserade analyser har hjälpt dem att samla data för rekonstruktion av fordonsrörelser och föraråtgärder, så att man i rättsprocessen kunnat skilja avsiktliga krascher från olyckor.

Dessvärre missar man ofta att säkra spår direkt på platsen och i fordonen. Men värst är nog att sakkunnigrollen i domstol kan spelas av personer utan adekvat kompetens. Det har jag sett alltför många gånger i tingsrätter och hovrätter.

Parternas sakkunniga får inte fråga ut varandra direkt under huvudförhandlingen. Det ska ske genom de juridiska ombuden. Jag har därför inte kunnat avslöja inkompetensen hos motpartens sakkunnige, trots att vederbörande skulle underkännas med buller och bång i mina fordonstentamina vid universitetet. Med advokatyr kan därigenom brottslingar frias och oskyldiga fällas.

När jag nu (16 mars) lägger till en länk, vet jag inte hur domen blir efter huvudförhandlingen 13 mars om försäkringsbolaget, som vägrar ersätta en av sina kunder och anklagar honom för grov vårdslöshet, trots att han 2006 friades av samma domstol från åtal om 'enkel' vårdslöshet i trafik.
Mer info finns via inlägget
13mars om processen.
Inlägget
15 mars har också ett foto på bilvraket.
Artikelreferenser:
SvD 6feb 17:10,
5feb 21:23. Sydsvenskan 6feb 17:14, 5feb 18:53, 15:23.
HD 6feb 17:10, 5feb 16:58, 16:43, Ledare, 4feb 11:12, 3feb 22:21.
DN 16mars 15:27, 6feb 15:35, 5feb 11:13, 4feb
19:08, 19:07, 3feb 23:57.

Läs mer i denna blogg med sökord avsiktligt våld och på min utredarwebb stop.se/utred/

Inga kommentarer: