torsdag 13 mars 2008

Olycksdrabbad bilägare kämpar mot försäkringsbolag i domstol

Tvåsitsig sportbil sladdar av riksvägen på insidan av en kurva. Den hamnar upp och ned i ett vattenfyllt dike och börjar brinna. Männen i bilen kryper ut genom de neddragna sidorutorna och klarar livet.
En polis hänger på vid ambulansen och noterar vad den chockade föraren säger om farten.


Det här var i juli 2005. Då var Inge* ute på en kvällstur med sin kompis och skulle demonstrera ljudet från V8-motorn* när det ekade mot bergväggen ut över sjön. Båda elsidorutorna var därför neddragna när vänster bakhjul tappade greppet.

I dag var händelsen uppe i tingsrätten. Bilföraren har nämligen tvingats stämma försäkringsbolaget, som inte vill betala något för den helförsäkrade bilen. Bolagets jurister har hela tiden utgått från att polisens notering om 150 kilometer i timmen är korrekt och anklagar föraren för grov vårdslöshet.

Bolagsjuristerna har anlitat en konsultfirma, som hävdar att bilen har kört med minst 148 km/h när situationen uppstod. Bilen lämnade vägen med minst 135 km/h enligt konsultens rapport. Den presenterades i dag för domstolen och baseras på simuleringar med datorprogrammet PC-Crash.

Bilförarens advokat anlitade mig som sakkunnig när försäkringsbolaget började krångla för drygt två år sedan. Jag har en hel del att berätta, som kan vara intressant för alla försäkringstagare med bil, och återkommer på bloggen om processen**

Men nu är jag bokstavligen tillbaka på spåret med SJs trådlösa internetuppkoppling. Snart dags för tågbyte och jag måste packa ned datorn.
C U L8r

* Inge heter egentligen något annat. Det framgår av den första kommentaren. Där fick jag också klart för mig att motorn är en V8, inte tolvcylindrig som jag först skrev.
** Se också DN 16mars om "Rättegångsskola på nätet" och brottsofferportalen.se
Här finns nästa inlägg (nr.2) om denna olycka och följande rättsprocess.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inga problem med att du nämner mig vid namn här och jag håller med om att det är en allmän handling. Lennart, du vet mycket som många önskar att dom hade en aning om innan dom ens visste att dom behövde veta det. Tack så mycket för idag. Jo förrästen, du får nog ändra från tolva till v8:a.

på återseende
//tomas westin

Anonym sa...

Intressant utredning

Denna är verkligen bevis på att man bara skyller på farten som ända riskfaktor i trafiken och försäkringsbolag är ju inte direkt kända för att vara speciellt smarta (dom vill ju bara ha en anledning att slippa betala).

150 km/h...148...135 - dom sitter ju dessutom bara och gissar farten - helt utroligt att det får gå till så i en utredning.