Fler varianter på fartskyltar kommer att sättas upp vid vägkanterna, om Vägverket får sin vilja fram. Fordonsförarna får ännu svårare att undvika oavsiktlig fortkörning vid fartkamerorna och att hinna spana efter verkliga risker.
Storebrorsfasonerna är desamma som på 1980-talet och informationsteknikens framsteg sedan dess tycks ha gått de ansvariga helt förbi.
Läs mina artiklar på DN Debatt 1989:
Övertro på fartgränser och Respektera individen i fartdebatten.
Inte mycket verkar har förändrats sedan dess hos de troende.
Artikelreferenser:
DN 28mars 09:25
SvD 28mars 16:42
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
http://myvideo-938.vo.llnwd.net/d3/player/player_V16qIII.swf?DESTSERVER=http://www.myvideo.de&LINKTEXT=MyVideo&V=http://myvideo-938.vo.llnwd.net/d3/movie6/97/2744939.flv&ID=2744939&_encxml=http%3A%2F%2Fwww.myvideo.de%2Fdynamic%2Fget_xml.php
Om det inte går att komma till länken, titta då på min blogg den 25 mars.
Ganska intressant att dom lägger ut så mycket tid o pengar på exklusiva kameror när det finns annat i sverige att göra.
//http://gajden.blogspot.com
Fler olika hastigheter har jag inget emot.
Men syftet skulle ju vara att MINSKA antalet olika hastigheter. Så att man tex kunde skylta en 70/50/70 sträcka med 60 - så verkar man ju inte applicera förslaget nu :(
Blir väl till att smeta ned reg skylten så man inte får informationsöverlastning vid bilkörandet - själv tycker jag att tex 90 med förnuft funkar utmärkt (dvs 80 vid sämre förhållanden och 100 vid bättre typ...)
/K
Skicka en kommentar