söndag 11 maj 2008

Framgaffelbrott - fara med vissa cyklar

Häromdagen lossnade styret på min gamla cykel i en brant backe. Jag vurpade förstås. Det olycksfallet återkom i minnet när jag läste i SvD att oväxlade cyklar blivit populära. Därför bryter jag tillfälligt den Time Out, som Vägverkets blockering av min blogg initierade.

Backen var inte brantare än att jag skulle kunna cykla uppför stående på tramporna. Trodde jag och tog spjärn mot styrstången. Men järnmasken och tidens tand hade tydligen skapat en alltför djup brottanvisning på framgaffelns övre rör, som går genom ramen upp till styrstången. Det bröts av. Så plötsligt befann jag mig inte bara i backen utan också den. Med ett uppskrapat knä och med styret i händerna.

Jodå, Halvard, hjälmen satt kvar på huvudet. Men den behövdes inte i så låg fart. Efter att ha kört omkull åtskilliga gånger i motocross- och endurospåren med min mc, Husqvarna 250, har hjälm ändå blivit en självklarhet för mig på alla tvåhjulingar.


Det brustna framgaffelröret på min gamla hoj, som Rikard med all rätt dömer ut som skrot. Frågan är bara hur vi amatörer ska kunna skilja agnarna från vetet.

Som gammal riskanalytiker studsade jag till när jag sedan läste artikeln "Kedjereaktion" i SvD Kulturnyheter av Klas Ericsson med bildbilaga. Där framgår att oväxlade cyklar, fixed gear, blivit högsta mode. Utan lågväxel måste man ta tag ordentligt i styret för att kunna cykla uppför branta backar. Med åtföljande risk att bryta av framgaffeln, så som jag gjorde häromdagen.

Nya modecyklar med fixed gear har inga bromsar och löper därför inte riktigt samma risk i nedförsbackar. Men en lättad hoj med tunna rör och rejäla frambromsar kan få ett liknande framgaffelbrott, om föraren tar spjärn mot styret på väg nedför. Och då går det ibland riktigt fort.

En skicklig cyklist på mountainbike i MTB downhill gör väl inte så. Men vi amatörer, som dessutom åker på sämre cyklar ... Behöver jag säga mer?


Min haveriutredarbil fick nu rycka ut för internuppdrag.
Har fler råkat ut för samma sak?


Se också DN 2maj, 31mars, 13mars

5 kommentarer:

halvard.nilsson@telia.com (Halvard Nilsson) sa...

Hej Lennart!
Du hade väl hjälm? Själv köpte jag faktiskt en hjälm i fredags. Jag har en ny cykel med 7 växlar och det gör att jag cyklar fortare än tidigare. Risken att kollidera ökar säkerligen med hastigheten. Vi har många cykelvägar som korsar utfarter från andra gator och höga häckar gör det farligt.

Hälsningar, Halvard

Rikard sa...

framgaffelbrott på riktiga cyklar är extremt ovanligt, speciellt på de lite bättre stålcyklar som används som fixed gear.

har man däremot en kronan eller siba-cykel (med växlar) skall man akta sig. Billigt skrot är alltid skrot, likväl som gammalt skrot.

Anonym sa...

En kvalitetscykel där delar inte plötsligt lossnar är A och O. Tyvärr sätter folk mer tilltro till en hjälm än till en cykel, Gratiscyklar från t.ex SIDA borde totalförbjudas och cyklar bör endast säljas av proffs.Cyklar med månmga växlar lockar till högre fart och hög fart tenderar till fler och allvarligare olyckor. Bra cykel? låg styrfart och du kan med gott samvete dissa hjälmen.

Mate sa...

Hej, alltid intresserad att se vem mer som är biten av cyklar... Jag kan tipsa om en grym förstacykelnför barn som på tal om säkerhet utesluter att ett barn behöver traggla med stödhjul – stödhjul är verkligen en synd. Det är en pedallös cykel som heter Likeabike. Finns i Sverige numera, om nu vill kolla in den www.vildkotte.se. Här är en bra recension skriven av Sunday Times featurechef.. http://productsifter.com/KidsStuff/ChildrensBikes/Like-a-Bike-review.aspx / Mate

C20 sa...

Det där lät ju lite läskigt, speciellt om den kan gå av under bromsning också - inte precis vad man vill ska hända när man "slår på en tvärnit" från 60 km/h ner för en backe för att stanna vid en väg med korsande trafik.

Oväxlade cyklar låter ju riktigt tråkigt - det är ju redan problem med dom flesta MTB att man börjar "trampa tomt" redan vid 35-40 km/h på högsta växeln.