tisdag 27 maj 2008

Här kan vajerräcken öka dödsrisken



Eftersom min blogg är spärrad för Vägverkets personal, hoppas jag att fotot når fram via andra kanaler och avskräcker ansvariga från att upprepa liknande tokigheter.

Här tvingar vajerräckena ihop fordon med motsatta körriktningar. Wireräcken skulle väl förhindra mötesolyckor, inte öka risken för såna livsfarliga krockar?

På bilden var 'flipperspelet sladdlöst', men hur blir det vid halka?
Utförligare resonemang i kommentar nr.2.

Stolparnas upphängningskrokar är inte heller nådiga mot motorcyklister som kommit ur kurs.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför räckena på bilden finns har jag ingen aning om, men det artikeln i DN handlar om är väl i alla fall mittenräcken?

Dina sidoräcken på bilden lär ju knappast vara till för att hindra mötesolyckor, det kanske du förstår om du tänker efter innan du skriver...

Lennart sa...

Tack för påpekandet anonym! Jag förstår faktiskt, men skrev tydligen alltför kortfattat.

Min poäng var att vajerräcken måste användas med urskiljning och inte ersätta andra typer, därför att det blir billigare.
Vajerräcken enbart vid vägkanten ökar risken för mötesolyckor jämfört med vanliga styva räcken eller inga räcken alls.

Ett vajerräcke kastar kanske inte tillbaka fordonet lika häftigt som ett flipperspel, men här behövs inte särskilt mycket fantasi för den liknelsen vid halt väglag.

Tämligen ofarliga avåkningszoner vid sidan om vägen blir här omöjliga att nå för förare som vill undvika att frontalkrocka med mötande som tappat kontrollen.

Anonym sa...

Som mc-förare kan jag lugnt påstå att körande med vajerräcken på ena eller båda sidor, definitivt INTE bidrar till nån form av "trygghetskänsla. Ever!
Man sitter faktiskt och funderar över hur mycket som vore kvar av kroppen om man skulle prejas in i stolparna.
Finns alltför många IQ-limiterade puckon som (felaktigt) ska visa att man ska "köra åt sidan" som 2-hjulsåkare..
/GGG

C20 sa...

Detta är verkligen idiotisk användning av wire-räcken. Dessa är förmodligen för att avåkande fordon inte ska fara ut för slänten på utsidan av kurvan eller köra ner i diket på insidan (vilket också lätt får bilen att hoppa/volta över i mötande körfält).

Men dom skulle valt en annan räckestyp, då wirarna "fjädrar tillbaka" rätt bra.

Själva kollisionen blir mjukare, men bilen skickas ju rakt över i mötande körfält.