torsdag 2 december 2010

Fysiken bakom vinterdäck och körning på halka

Lagliga vinterdäck räcker inte. Det märkte många på förra vinterns halkiga vägar. Nu har säsongen börjat likadant. Därför öppnar jag den här bloggen igen - dels för att väcka tankar om naturlagarna bakom halkolyckor och dels för att bjuda in till diskussion: Hur kan bättre koll på bilen och dess däck skydda oss mot sladd- och halkolyckor?

När väggreppet minskar så drastiskt som det gör på vinterväglag, så närmar vi oss oftare naturlagarnas gränser. På torr asfalt kan en personbil bromsas från 90km/h till stopp inom cirka tre sekunder. En ojämnt lastad långtradare kan då behöva tre sekunder längre tid.

Men på isig väg tar det minst tio sekunder med låsningsfria ABS-bromsar och bra dubbdäck. Här kan skillnaderna mellan enskilda fordon vara dramatiska. Därför är det naturligt med kökrockar vid tät motorvägstrafik och ishalka. Även om föraren utnyttjar bilens ABS-bromsar och har lagliga vinterdäck, så kan det krävas mellan en halv och en minut för att få stopp från 90km/h. 

Styrbarhet, stabilitet, drivning och bromsning ställer krav, som delvis kan uppfyllas med hjälp av modern teknik även på vinterväglag. Men vi är illa ute om vi inte förstår hur och när olika fysikaliska fenomen bestämmer gränserna för säker körning. 
 
Fotot  här intill tog jag en morgon förra vintern, när en bilist hade sladdat av körbanan på kurvans insida. Det är omöjligt om det går tillräckligt fort.
Bilen voltade, när fronten hakade i mitträcket. Den är framhjulsdriven med bakdäck, som var både äldre och betydligt sämre dubbade än framdäcken.


I den här bloggen och på andra webbplatser* har jag redogjort för flera av problemen och frågorna nedan ...
  1. Varför sladdar bilen lätt om däcken är sämre bak än fram?
  2. Varför ska vinterdäck köras in på barmark varje säsong?
  3. Varför och hur ska nya dubbdäck köras in första gången?
  4. Varför krävs dubbtrafik för att dubbfria vinterdäck ska fungera?
  5. Hur förändras dubbarnas utstick vid körning på barmark?
  6. Skillnad mellan modd- och vattenplaning.
  7. Varför bör vissa bilar ha gaspådrag i moddsträngar?
  8. Varför kan frikoppling förvärra en bakvagnssladd?
  9. Varför kan antispinn försämra stabiliteten vid framhjulsdrift?
  10. Viktiga skillnader mellan antispinn och antisladd.
  11. Varför kan inte antisladd ersätta bra dubbdäck?
  12. Varför trycka hårdare på pedalen vid nödbromsning med ABS?
  13. Varför duger inte tresekundersregeln på vinterväglag?
  14. Varför kan man inte alltid stanna före rött ljus på vinterväglag?
  15. Hur och varför kan man sladda med olika sorters fyrhjulsdrift.
  16. Varför kan tung last bak förbättra stabiliteten för vissa bilar?
  17. Varför kan tung last bak försämra stabiliteten för vissa bilar?
... men i alla sammanhang är bra väggrepp ett oeftergivligt krav. Eftersom vi bilister inte kan göra något åt varken politiska nycker (exempelvis dubbdäcksförbuden) eller vinterväghållningen, så gäller det att hitta bra däck när det är dags att köpa nytt.
Själv har jag anlitat Däckhuset i Linköping, som har kompetent och serviceinriktad personal. Deras generösa bemötande, när de slipade mina gamla pysläckande fälgar - det ska snart finnas videofilmat på min YouTube-kanal

För dig som bor på andra ställen i Sverige har jag inte haft egna erfarenheter för någon bra tillverkaroberoende rekommendation ... tills för några veckor sedan. Då blev jag kontaktad av Bythjul Norden AB, som hade uppmärksammat den här bloggen och mina webbsidor för företaget stop.se och för föreningen VETA.

Eftersom jag hade börjat leta efter lämpligt fabrikat för nya testdäck till min utrycknings- och mätbil, så blev företagets informativa webbplats bythjul.com en positiv överraskning. Länkar till oberoende däcktester, dimensionsval baserat på registreringsnummer och smidig logistik fick mig att beställa hjul därifrån, både däck och fälgar. 

Vilka däck blev det? Det och andra erfarenheter kanske jag berättar om senare i den här bloggen eller på någon annan av 'mina' webbplatser:
*www.stop.se (företagssajt med gammal design, som behöver moderniseras )
www.newsmill.se/user/lennartstrandberg (har nu publicerat 19 av mina artiklar)
www.youtube.com/user/LennartStrandberg/ (videoklipp, många intressantare än mina)
www.twitter.com/bildrullen (SMS-korta referat med länkar till vetenskapliga sajter)
www.veta.se (ideell förening, sajten öppnades 1996, moderniseras nu av webmaster)
www.bildrullen.se (blogg, som ännu inte är officiellt öppnad) 

Från massmedia om den här vinterns halkproblem för vägtrafiken
DN 2dec Snöbesvär i Skånetrafiken
DN 2dec Hårda vindar på Öresundsbron
DN 2dec Snön drabbar resande i hela Europa
DN 24nov Tre test: Här är de bästa vinterdäcken

SvD 2dec Fortsatta störningar i trafiken
SvD 1okt  Dubbat eller odubbat?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att du är tillbaka!!!

enligt min webbläsare funkar inte newsmill-länken (okänd användare)
däremot manuell sökning ger din profil.


Blev det Hakkapelita 7 ?

Väl mött!
/1989
Svensson. S

Lennart sa...

Tack för tipset, S!
... som påminde mig om att korrigera länken i högermarginalen till mina (hittills 25) artiklar som Newsmill publicerat. Adressen är http://www.newsmill.se/user/Lennart%20Strandberg

Jodå, det blev Hakka 7, som vid inkörningen ökade dubbutsticket från 1,0 till 1,2 millimeter.
Se foto och kommentar i min profil på Facebook:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=172010356172801

Köpa bil tyskland sa...

Ajdå, detta ser inte roligt ut..