måndag 9 april 2007

Från vinterdäck till sommardäck

Förra veckan hände det igen. En förare som sladdat av vägen efter en undanmanöver stod till svars i domstol* för fortkörning.
Men bilen hade gått av vägen på kurvans insida. Det är fysiskt omöjligt, om man kör tillräckligt fort.
Du kan minska risken att själv råka lika illa ut.
Speciellt nu när många byter hjul på bilen.

Bästa däcken fram eller bak?
Text och bild under uppslagsordet kursstabilitet i Nationalencyklopedin avslöjar vad jag anser nuförtiden. Och varför.

Du kan också läsa här och bilda Dig en egen uppfattning. Jag är inte mycket för att bara säga
"Sätt bästa däcken bak" ... utan att förklara varför.

Såna förnumstigheter kan lätt missuppfattas. Bästa däcken bak är inte heller ett gott råd för alla situationer. Det fick jag erfara per e-post från en läsare av min företagswebb (stop.se). Se stycket längst ned i körtipset mot sladdolyckor.

Under min tid som aktiv tävlingsförare tyckte jag tvärtom, speciellt när ytterrocken hette Saab eller Hundkoja och var framhjulsdriven. Då var det ofta nödvändigt att ställa upp bilen i en kontrollerad bredsladd. Det fixar man utan farthämmande handbromsryck med gassläpp och rattpendling - om inte bakdäcken har alltför bra grepp, alltså.

Men som haveriutredare och olycksanalytiker har jag fått många tragiska bekräftelser på att sladdandet inte är något för allmänna vägar med trafik i båda riktningar. Förarnas ovana att köra på gränsen för naturlagarna bidrar också till att instabilitet (bilen svänger av sig själv hit och dit) leder till mer elände än dålig styrbarhet (bilen går rakt fram).

Samma språk talar bilindustrins utveckling av låsningsfria ABS-bromsar och antisladdsystem. Även de tekniska lagkraven på bromskraftfördelning i personbilar prioriterar stabilitet framför styrbarhet och retardationsförmåga ("korta bromssträckor").

Lufttrycket livsviktigt
Särskilt lurigt med lågprofildäck

Det skrev jag om häromdagen i specialbloggen Kollvisionen med foton och videolänk.

* Mer om domstolsprocesserna kan jag inte publicera förrän de är avslutade.
Se www.stop.se/utred/

Inga kommentarer: