söndag 22 juli 2007

Fyrhjulingars kördynamik blir inte bättre med vägverkschefens alkolås

Den senaste tidens dödsolyckor med terränggående fyrhjulingar vill en vägverkschef bemöta med alkolås. I föreningen VETA vänder vi oss mot såna skuldbeläggande syndabocksteorier. I stället skulle vi vilja hjälpa förarna med enkla fakta om fyrhjulingarnas speciella köregenskaper, exempelvis att de välter långt innan de sladdar.

Fyrhjulingen kallas också ATV (All Terrain Vehicle), men borde kanske heta skogshjuling med hänsyn till var den hör hemma. Den kan nämligen inte alls svänga lika tvärt på plan väg, som personbilar eller tvåhjulingar. Trots att den kanske ser lika tuff ut som en gokart, är fyrhjulingen snarare gokartens motsats när det gäller vältningsstabiliteten.
Jämfört med en tvåhjulig terrängmotorcykel är skillnaden ännu större, vilket kanske lurar en del förare när de i TV ser hur man kan fara fram på enduro- och motocrossbanor.
När föraren sätter sig på fyrhjulingen kommer tyngdpunkten att hamna så högt över marken att både bromsnings- och kurvtagningsförmågan blir mycket sämre än för personbilar. Såna egenheter behöver förklaras och utvecklas pedagogiskt, som framhölls i söndagens TV-aktuellt. Det gör jag gärna tillsammans med branschproffs, på samma sätt som vi tidigare gjort genom den ideella föreningen VETA, Vetenskap och Erfarenhet i TrafiksäkerhetsArbetet.

Vi har dock inte fått något som helst stöd för vårt arbete från den nuvarande trafiksäkerhetsledningen vid Vägverket. Snarare tvärtom. Vi tog fram en videofilm med kända skådespelare, som Vägverket skulle distribuera till handledare vid privat övningskörning. Men den hamnade i byrålådan när den nedan citerade trafiksäkerhetsdirektören hade tillträtt 1995. Hans inställning till motorcyklar har inte heller varit konstruktiv, och en rad liknande exempel gör att jag inte blev förvånad när jag läste följande notis om fyrhjulingarna.

"Den senaste månaden har två dödsolyckor inträffat bara i Dalarna med fyrhjulingar och i juni sa vägverkets chef Claes Tingvall till Dalanytt att man borde diskutera om inte fyrhjulingar måste säljas med alkolås."
Så står det på en webbsida som Sveriges Radio publicerade i lördags.

Fler notiser och artiklar om olyckor i år med fyrhjulingar:
SvD 070721: Man omkom i olycka med fyrhjuling
SvD 070716: Bil krockade med 'mc'
SvD 070716: Tre skadade när fyrhjuling välte
SvD 070624: Kvinna omkom i olycka på fyrhjuling
SvD 070622: Tre döda i midsommartrafiken (lättare skador med fyrhjuling)
SvD 070622: Fyrhjuling i diket – två till sjukhus
SvD 070618: Fastklämd under fyrhjuling
SvD 070331: Två dog i olycka med fyrhjuling
SvD 070311: Småpojkar skadade i olycka (samma som nedan?)
SvD 070311: Pojkar skadade i krock med fyrhjuling
SvD 070228: En skadad i fyrhjulings-olycka
SvD 070228: Fyrhjuling voltade på E20

Inga kommentarer: