Utrustningen för Stockholms trängselskatt fungerar kanske utmärkt som uppbördsverktyg. Men för att minska trängseln finns effektivare och ändamålsenlig teknik, som redan har slagit igenom hos många vägtrafikbaserade företag.
I dag återuppväcks ett målmissande, dyrt och orättvist system från Stockholmsförsöket, som riksrevisionen kanske borde reagera på. Kameratekniken i sig är nog modern och tekniskt effektiv, men vad får vi för pengarna? Om jag minns rätt, så har bara utrustningen kostat tre miljarder kronor.
Såna summor skulle kunna bli en rejäl grundplåt i den typ av IT-infrastruktur som verkligen kan minska trängseln, när den kombineras med privatfinansierad utrustning. Tänk bara tillbaka på hur mobiltelefonin slog igenom.
Dagens trängselskattesystem är helt oförmöget att lindra de miljöpåfrestningar som uppstår i flaskhalsar innanför ringen av kameratullar. Det är också orättvist och miljöskadligt att innerstadsbilister kan köra t-skattefritt hur mycket som helst så länge som bilen hålls innanför tullarna. Den som däremot minskar trafiktrycket i stadskärnan och kör ut under rusningstid måste betala. Är det någon som är förvånad över att folkomröstningarna gav olika utslag i kranskommunerna jämfört med i Stockholm?
Ändå är det nog bra att det gamla systemet nu kommer till användning igen. Det gör att frågan hinner mogna under avskrivningstiden och politikerna får tid att sätta sig in i de tekniska möjligheter, som ansvariga tjänstemän borde ha upplyst dem om för länge sedan.
Då kan vi få en vidare tolkning av begreppet infrastruktur än vad som i dag ligger bakom formuleringen i DNs ledare: "Viktigast är att den borgerliga regeringen kopplat trängselskatterna till betalning av ny infrastruktur i Stockholm."
När den nya tekniken blir känd för gemene man borde det bara vara en tidsfråga innan systemet för trängselskatt byter skepnad och utnyttjar modern informationsteknologi. Läs mer i Ny Teknik .
Även om min biogasbil är befriad från dagens trängselskatt, så skulle jag gladeligen betala tusenlappar för sådan fordonsburen utrustning, som leder mig förbi trafikstockningar och avspärrningar. Jag trodde att TMC*-funktionen i min GPS-navigator skulle fixa det.
Men det har inte prioriterats av ledningen för Vägverket, som är TMC-ansvarig myndighet i Sverige. Se kommentarerna om TMC och navigering längs E6 efter vägraset där i vintras.
TMC missade också ett halvårs vägavstängning i Linköping.
Inte heller informationen om trängselskatt tycks ha fått särskilt hög prioritet hos Vägverksledningen. Min hustru och jag äger var sin t-skattebefriad biogasbil. Men i infobrevet om t-skatten som vi fick - var sitt med personlig adressering - stod inte ett ord om att våra bilar räknas som miljöbilar. Det förväntades vi själva ta reda på, trots att den upplysningen finns i bilregistret och kan skrivas ut automatiskt av Vägverket. Tidstjyveriet framstod ännu tydligare, när jag läste om begreppsförvirringen i måndagens E24 och DN.
* TMC står för Traffic Message Channel
Några artiklar om trängselskatten de senaste dagarna
Välkommen tillbaka DN huvudledare 1/8
Mullret som tystnade DN 31/7
Frågor och svar om trängselskatten SvD 31/7 och 30/7
Ordet ”trängsel” är ett skämt i sammanhanget SvD 31/7
Kollektivtrafiken ökade under försöket SvD 31/7
Fråga och svar om trängselskatten SvD Stockholm-24 31/7
De slipper biltullarna E24 30/7
Få vill betala biltull automatiskt SvD 30/7
Trafiken ökar minimalt med nya vägar SvD Debatt 30/7
Miljöbilar kan tvingas betala trängselskatt DN 29-30/7
Skatteverket överhopat av ansökningar DN 28/7
Nu ska landets alla bilägare lära sig om trängselskatten DN 24/7
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Intressant skrivet. Även om det är mycket som säkert kunde gjorts bättre, så är jag iaf nöjd med de nya direktlinjerna som gjort mitt pendlande både roligare (trevligare att sitta på en buss än trängas på t-banan) och kortare.
Vill någon läsa mer om trängselskatten så kan ni kolla in Trängselskattsbloggen där jag skriver om trängselskatten och relaterade artiklar, samt om en gratis bevakningstjänst för trängselskatt via epost.
trängselskatten är ett enfaldigt nonsens, Sthlm är en liten håla och vad som behövs är ringleder mindre enkelriktad trafik, bort med bussfiler och att staten tar sitt ansvar och flyttar myndigheternas kontor utanför tullarna.
Vi kan vänta tills vi är 90 milj innevånare i det här landet..då börjar vi få trängsel.
Skicka en kommentar