Vägverkets skygglappskampanj mot dubbdäck lär inte minska risken för upprepningar.
Mer om hur vinterdäck funkar finns här under etiketten däck
... och i mitt svar på första kommentaren till detta inlägg.
Eländet fortsätter, se DN 13/11 kl.23 och SvD 14-15/11, 14/11 kl.20:06, 14/11 kl.00:04
[2 tilläggsrader 15/11]
2 kommentarer:
Menar du att de övergivna polska långtradarna som står och blockerar trafiken ska ha dubbdäck? Jag är helt med på att dubbdäck är bättre på is, och passar bra i trafiken just ikväll i Stockholm när slasket fryser. Däremot tror jag inte att det är lösningen på precis alla problem.
Nejdå, anonym, jag förväntar mig inte dubbdäck på någon större del av den tunga fordonsparken. Det är inte vanligt på svenska ekipage heller.
Men du vet tydligen inte hur mycket personbilarnas dubbruggning av isen betyder för odubbade däck. Läs mina tidigare inlägg med etiketten däck, exempelvis det kortfattade med datum 31/10.
Beroendet av dubbruggning gäller även svenska fordon, tunga som lätta. Att polackerna fastnar har möjligen något att göra med halkträning. Eller vad tror du?
Men visst, inte ens jag, Halvard eller andra VETA-medlemmar anser att dubbdäck är lösningen på alla problem. Det kan man kanske tro om oss med dubb i huvet.
Skicka en kommentar