fredag 21 december 2007

Det varnade inte vägverksdirektören för

Inför jultrafiken varnar väl Vägverksledningen för sina egna tillkortakommanden? Livsfarlig motorvägsskyltning, vilseledande TMC-meddelanden, faktafel om väggrepp, okunnighet om olycksförlopp, otydlighet om trötthet och bilteknik är några exempel.

Nej, det verkar inte så. För Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall är jultrafikens orosmoln "unga killar som kör ihjäl sig själva och andra" samt "berusade eller bakfulla bilister" (DN 19dec).
Han tycker det är "djupt olyckligt" och "förstår inte grunden" till att Rikspolisstyrelsen har stoppat olagliga kontroller av nykterheten (DN 20dec).

Tingvall lyfter fram sin egen prioritering av kontrollverksamheten med "150 fler fartkameror". Utan att varna för sammanblandning mellan antispinn (som kan öka risken för sladd på framhjulsdrivna bilar) och antisladd tycks han även vilja tillgodoräkna sig att det "säljs fler bilar med antisladdsystem". De bilister som vill förstå varför bilar sladdar får inget tips.

Vägverkets proffs må applåderas för att de har fått fram "33 ytterligare mil mötesfri väg". Men varför kan inte Vägverksledningen omfördela resurser till tydliga markeringar och skyltning, så att även motorvägsavfarterna blir mötesfria i praktiken.
Se det förra inlägget om min undanmanöver på E4-avfarten och notiserna om den senaste felkörningen i SvD och DN 20dec.

Innan Vägverket har fått fram tydligare vägledning, kanske de kan övertala Sveriges Radio att ta över trafikmeddelandeservicen till våra GPS-navigatorers TMC-mottagare.
Med navigator kör man inte fel lika lätt. Och skulle någon komma vilse, så krävs snabba trafikmeddelanden, som man kan lita på. Nu är de försenade så ofta att åtminstone jag slutat köra av motorvägen för TMC-flaggade trafikstockningar.

Se tidigare inlägg om Vägverkets TMC-fummel och om navigatorer. De ger en antydan om varför inte ledningen fördelar mer resurser till sina medarbetare för att utveckla trafikantstödjande funktioner och trängselminskande infrastruktur med modern mobiltelefoni. Exempel finns i min debattartikel i Ny Teknik.

1 kommentar:

Anonym sa...

På E22 mellan Malmö och Lund är det flera olyckor varje vecka och det är alltid samma sak, bilisterna håller inte avstånd och kör in i baken på varandra.

Vem som helst kan råka ut för en olycka, men vi har en skyldighet att göra vårt yttersta för att undvika dem, genom att tex använda bilbälte, hålla avstånd, köra nykter med mera.