Ännu en bil har sladdat av vägen och voltat med nio personer ombord. Media rapporterar nu att det var en minibuss, men varför bilar sladdar tycks inte ens statens trafikskadeutredare ta reda på.
I olyckan för en tid sedan då alla dog i en sladdande minibuss var olycksfordonet bakhjulsdrivet - medan det framförvarande i samma skolsällskap var framhjulsdrivet. Den framhjulsdrivna minibussen tog sig uppför den hala backen utan problem.
Med den skillnaden som utgångspunkt kan förloppet förklaras och hjälpa många förare även i vanliga personbilar. Men i stället fokuserade man då på fordonstypen minibuss och missade viktiga anledningar till varför bilar och bussar blir instabila.
Efter torsdagskvällens olycka (enligt SvD och SVT) borde man jämföra fram- och bakdäck. På vintern är det vanligt att bakhjulen har sämre sidgrepp genom mindre dubbutstick och/eller mönsterdjup. Det kan få även framhjulsdrivna bilar att sladda häftigt med bakvagnen.
Annars innebär bakhjulsdrift flera möjligheter till instabilitet och sladd.
Se inläggen om fordonsfysik.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar