lördag 29 december 2007

Mörkade myndighetsmisstag bakom fler svåra olyckor

Otydlig skyltning tycks ligga bakom även annandagens dödsolycka på E4. Men vägverksledningen skyller på oss trafikanter och ignorerar livsfarliga systembrister i sina egna haveriutredningar.
Ny text 2008-01-01 märkt med röd färg
Frontalkrocken utanför Hudiksvall på Annandag jul föregicks av att den dödade 45-åringen från Södertälje "körde in på fel sida om vajerräcket" när han kom till E4. Det framgår i en DN-artikel (27/12 sidA10) av Mikael Kulle och i SvD 22:53 bland sportnyheterna (med uppföljning 29dec 17:12). Men fler artiklar på webben rapporterar enbart att bilen "av okänd anledning kom över på fel sida av vägen".

"Orsaken till olyckan var enligt polisen att bilen som 45-åringen färdades i av okänd anledning kom över på fel sida av vägen."
(SR Gävleborg 26/12
09:34, 14:21, SvD 11:06)

" Orsaken till olyckan var att en av bilarna kom över på fel sida av vägen, uppger polisen för Sveriges Radio Gävleborg."
(SR Gävleborg 26/12
10:58)

"Den av bilarna som körde på norrgående körfält tros ha kommit över på fel sida av vägen, säger Nisse Hell, insatsledare på räddningstjänsten. "
(Jonas Sima, DN
16:10) Se också SvD 11:06


Att polisen inte påtalar myndighetsmisstag av detta slag är inget att förvånas över. Polisutbildningen ger inte de kunskaper som erfordras för att utreda komplexa olycksförlopp. Det har jag konstaterat många gånger som oberoende olycksutredare.

Mer anmärkningsvärt är att Vägverkets egna analyser och haveriutredningar ("djupstudier av dödsolyckor"), ignorerar livsfarliga systembrister.

Jag har själv mött en ung, nykter och alert bilist på en felskyltad motorvägsavfart. Se inlägget 20/12.
Den vägverksmissen kan inte avfärdas genom att skylla på "90-årig förare", så som i julaftonens motorvägskrock (DN 24dec 23:15, 25dec 05:50, 17:50; SvD 25dec 09:52).
Nittioåringens körkort togs om hand, men har någon kollat trafikskyltarna och markeringarna?

Listan kan göras lång över myndighetens egna missar, som hotar den enskilde trafikantens säkerhet. Med sökfunktionen högst upp till vänster hittar du följande och andra exempel från den här bloggen:
Otydliga vägskyltar,
faktafel om fordonsteknik och naturlagar,
vilseledande råd om bilkörning och krocksäkerhet,
hattande med bestämmelser och populistiska kampanjer mot dubbdäck,
schabbel med kartinformation och trafikmeddelanden via TMC till navigatorer (GPS).

Myndighetens egna misstag och underlåtenhetssynder skylls ofta på att trafikanterna inte följer trafikreglerna. Med trafiksäkerhetsdirektören, Claes Tingvall, i spetsen hävdar därför några ansvariga tjänstemän att ännu mer resurser bör spenderas på att övervaka förarna. Därigenom konserveras den farliga okunnigheten om enkla åtgärder som minskar olycksrisken för enskilda trafikanter.

Att Vägverkets egna specialister här ska opponera sig mot den högsta ledningen är kanske för mycket begärt. Men man kan fråga sig varför den förlegade synen på olycksprevention möter så litet motstånd bland forskare inom vägtrafikområdet.

Svaret kan anas bakom Vägverkets kontroll över såväl olika forskningsanslag som bestämmelser och kampanjer. Vägverksledningen har också stort inflytande på underlaget för politiska åtgärder mot fordonsindustrin och på mediaomdömen om olika bilmärken.

Myndighetens mörkande av egna misstag är nog inte avsiktligt. Mer troligt är att okunnigheten är omedveten. I stället för att klara ut vad som gör farten farlig, fortsätter Vägverket att laborera med situationsoberoende fartgränser och med miljardslukande fartkameror, som inte hjälper någon förare att köra säkert.

Konsekvensen blir att samma riskfaktorer fortsätter att drabba enskilda trafikanter och bidra till svåra olyckor - trots att många av farorna kan elimineras med enkla och billiga åtgärder. Se exempelvis SvD 1jan 13:44; DN 29dec 11:04; 17dec 00:25, 00:24; 10dec 10:47; och inlägg i denna blogg med etikett trafikanttips.

? Kanske finns liknande hundar begravda i flera olyckor de senaste dagarna:
DN 31dec 21:57, 21:35, 20:29, 12:06, 08:40; 29dec 19:25, 19:21; 28dec 11:03; 27/12 06:31, 25dec 22:04
SvD 31dec 22:08=21:26, 20:50, 20:28, 15:22, 11:10, 09:15; 29dec 22:26, 19:33; 28dec 17:06; 26dec 23:24; 25dec 21:25;

2 kommentarer:

isax@aol.se sa...

Visst är det så att myndigheter mörkar. Konstigt att inte en enda journalist hakar på. Minns ni olyckan för ca. 2,5 år sedan då några studenter i en liten bil körde av motorvägen vid Arboga. Farten var hög men vägen rak och fin och solen sken och vägbanan var torr..vad hände. Jo, i den nya fina motorvägsbeläggningen hade en underminering ägt rum som skapat ett jättegupp någon kilometer öster om Macdonalds. Det blev lite en sport att se hur fort man kunde köra, vid 140 slog man huvudet i taket och bilen krängde våldsamt vid ingången till den svaga kurvan som började samtidigt. Själv körde jag då många gånger här och förvånades över att vv inte åtgärdade problemet. Hösten kom, vintern gick, likaså våren, slutligen hände den förskräckliga olyckan på försommaren och i stort sett dagen därpå hade man då äntligen fyllt igen gropen.
Är själv ingen jurist men anser det vara straffbar försumlighet att på så lång tid ej åtgärda ett så pass farligt problem på en alldeles ny fin väg som i övrigt håller autobahn-klass och därmed inbjuder till sådana farter, lagligt eller inte. Var det tre som dog?

Flavian sa...

Lösningen på problemen är fri hastighet. Med fri hastighet tvingas vägverket se till att vägarna håller sådan klass att man vid goda förhållanden kan köra med "plattan i mattan". Dessutom skulle fri hastighet skapa större respekt för motorvägarna och jag är 99% säker på att ingen på grund av försumlighet eller slarv skulle köra upp på en motorväg i fel färdriktning om vi hade fri hastighet.

Hastighetsbegränsningarna invaggar folk i en bedräglig trygghet.