torsdag 17 januari 2008

Nu åker Åke bara med. Spinnkrocken del 2


Utan antispinn och med 4WD gick det bättre för föraren (www.stop.se/demo)

[Fortsättning från del 1]

Det vita ispudret från banan frasar mot sidorutorna på Åkes sida.
Vi åker mer och mer på tvären. Hemsjön känns inte lika skön längre.


Åkes armar viftar som lärkvingar. Tills ratten inte går att vrida mer.

‑ Jääävlarr, jag glömde koppla ur antispinnet, hojtar Åke och trampar förgäves på gaspedalen.

Motorn går, men låter som i astma och spinner inte loss framhjulen som Åke hade tänkt.
Jag tar ett fastare tag om mätdatorn i knäet med vänsterhanden och sneglar på antispinnbrytaren, som Trollhättegänget monterat till höger om ratten.

Nu är det för sent att häva sladden. Bakrutan har blivit vindruta och backspegeln på min dörr är som en håv för iskristallerna.

‑ LÅS HJULEN, hör jag mig skrika till Åke när bilen börjar svänga mot den stenhårda snövallen med bakänden först.

Vår provbana är 30 meter bred, så vi ska väl för sjutton kunna hålla oss borta från vallarna, tänker jag med adress till Åke, som nu verkar ha slutat köra.

Han åker bara med, fastän han sitter på förarplats, den lurken.
- Men varför låser han inte hjulen?

Våra ungar skymtar långt bort på den lilla hockeyplanen vid provbanans början. Där är isen hård igen efter förra veckans töväder. Precis som snön i vallen vi är på väg mot. Baklänges i 70.

[fortsättning i Del 3]
_____________________________
Tänktank 2:
  1. Varför ville Åke spinna loss framhjulen?
  2. Varför skriker 'jag' att han ska låsa hjulen?
  3. Hur mycket sjunker farten för varje sekund man bromsar på torr is med låsta hjul och med bra dubbdäck?

2 kommentarer:

Unknown sa...

1. För att minska sidogreppet på framvagnen och därmed minska rotationen kring vertikalaxeln (alltså börja häva sladden).

2. För att minska farten så mycket som möjligt.

3. Min matte är inte riktigt tillräckligt bra, men borde det inte vara beroende av farten från början? Eftersom rörelsemängden ökar kan man inte minska sin hastighet lika mycket i hög fart som i låg...

Anonym sa...

1. (redan besvarad av ovanstående)

2. för att bilen ska behålla färdriktningen och inte "svänga iväg" mot snövallen

3. har inte riktigt koll på detta, men gissar på att man kan bromsa 1,5 m/s² - 1,5 m/s (5,4 km/h) fartminskning per sekund.