onsdag 16 januari 2008

Snart kraschar Åke vår provbil. Spinnkrocken del 1

Vi åker på Hemsjöns gnistrande is. Det rasslande ljudet från däckdubbarna hörs dämpat i den ombonade kupén. Åke kör i skjortärmarna. Bilstereon är avstängd. Mätdatorn i mitt knä hettar genom jeanstyget. Solen segar sig upp över träden i viken där isen är för tunn att köra på.

Dags för vårt andra slalomtest. Den blå Saaben slukar nu 25 meter isbana per sekund. Åke vrider bestämt ratten åt vänster. Min högerskuldra pressas mot dörren.

Två sekunder senare har det vänt. I backspegeln bakom den immiga sidorutan skymtar jag en röd kon som hasar åt höger. Men det hördes inget tjonk. Fartvinden kanske tog den.

‑ Kon M2 flyttad, SCHTK, låter det i kommunikationsradion från banchefen.

Åke trycker sig fast i det skålade ryggstödet. Spjärnar mot ratten. Samtidigt rattar han snabbt tillbaka för att balansera sladden. Han ser nöjd ut. Perfekt kontroll. Sladdarna är mycket stadigare nu än i förra testen.

‑ Kopplingspedalen ska du glömma, säger Åke och blåser över en dos vitlöksdoft från frukosten.

Tzatziki tänker jag och känner en lätt kväljning.

‑ Den bara förvärrar sladden. Om du inte kör en gammal bakhjulsdriven kärra förstås.

Men nu händer något. Däcken väser mot isen när sladden blir bredare.
[fortsättning i Del 2]
____________________________________
Tänktank 1:
  1. Hur många kilometer i timmen 'slukade' Saaben?
  2. På provbana går det åt 3liter bränsle per mil.
    Vad motsvarar det i kvadratmillimeter?
  3. Varför kan urkoppling förvärra en bakvagnssladd?

4 kommentarer:

Klas sa...

1. 25 m/s torde bli ca 90 km/h
2. Räkna med att däcken har ca 100x100 mm2 greppyta x4 -> 40 000 mm2
på ett däck torde ett varv vara ca 2 m - med ca 20 sådana greppytor.
en mil = 10 km = 10 000 m.
Dvs då går det 500 greppytor på 3 liter om jag fick till det rätt och svaret blir då ca: 5 miljoner kvadratmillimeter - men som frågan är ställd så antar jag att det vart ngt syftningsfel ?
3. ... på en framhjulsdriven bil. Därför att framdäcken får ett bättre grepp helt plötsligt - vilket kan göra fordonet ännu mer instabilt. På en bakhjulsdriven bil torde det bli tvärtom - dvs. man hjälper till genom att ge bakhjulen mer grepp...

/K

Lennart sa...

Bra, Klas, med beröm godkänt :-)

... men:
1) 25m/s är exakt 90km/h

2) Här har vi tänkt olika, så jag väntar med min förklaring tills någon annan kommer i närheten.

3) Utmärkt, jag överlåter åt andra att fördjupa eller ge referenser till inlägg med video på denna blogg och till andra illustrationer av fenomenet i Nationalencyklopedin, www.veta.se eller på YouTube.

Grattis än en gång, Klas!

C20 sa...

Fråga 2 - skulle det inte stå kubikmillimeter?

3 liter = 3 000 000 mm³ men...

Var ju listigt uttänkt med att räkna ut den yta som däcken rullat över, men om det inte är det, vad är det då?

En sfär med volymen 3 liter
har en ytterarea på
(3*3/4/3,1415927)^(2/3)*3,1415927*4 = 10,0592 dm² = 100 592 mm²

Anonym sa...

på 3 skulle jag svara

att koppla ur innebär att tyngdpunkten på bilen flyttas framåt vilket gör att bakdäcken får ännu sämre fäste = bakänden sladdar ännumer.

lösningen bör vara att hålla kvar gasen i botten så framänden kan "sladda ikapp" bakvagnen och samtidigt dra ekipaget in i svängen såsom en 4wd skulle gjort.

my 5 cents