Varken NTF eller Vägverkets ledning tycks ta allvarligt på de komplexa problem som ligger bakom den senaste tidens svåra bussolyckor.
Bussars vinterdäck och förarkompetens för styrbarhet och stabilitet på halka, speciellt vid stark sidvind - det bekymrar Statens Haverikommission.
Krockskyddet från sidan är en annan märklig brist hos en fordonstyp som transporterar tiotals människor ungefär en meter från framrusande långtradare med ännu större och mer komplexa körsäkerhetsproblem.
Men det bryr sig inte Vägverket om - enligt kommentaren 2008-01-04 10:26 (från haverikommissionens teknikansvarige, Dan Åkerman) till inlägget 3jan "Därför är bussar farliga vid halka".
Se också "Video på sladdande och flygande bussar"
NTF fortsätter i samma anda att mässa om självklarheter som bälten, alkolås, fart- och vilotidsbestämmelser i sin senaste busskampanj enligt SvD.
Fler inlägg i ämnet via sökord "bussar"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar