lördag 12 januari 2008

Vad ska vägverksledningen nu hitta på mot Volvoägarna?

Med utomvetenskapliga argument trumfade vägverksdirektören Claes Tingvall 1996 igenom en statlig resepolicy, som ännu bannlyser de största och säkraste Volvobilarna.
Biogasbilarna marginaliserades när gastanknätets tillväxt snöptes genom förra regeringens beslut att godkänna etanol i de 'miljöbränslepumpar', som större tankställen nu måste ha.


Volvos beslut att sluta tillverka biogasdrivna modeller karaktäriserades ändå som ett svek i offentliga uttalanden - även av samma statstjänstemän som bidragit till att snöpa infrastrukturen för komprimerad naturgas, CNG, och biogas.

Min hustru, min son och jag kör var sin biogasdriven bil, två Volvo V70 och en BMW. Mycket lite bensin går åt - så länge vi håller oss i Linköping-Norrköping eller i Göteborgstrakten. Men i mina egna utryckningar till olycksplatser avslöjas ofta det statliga sveket mot gasbilsägarna. Till haveriutredningarna har jag valt en äldre V70 med 70 liters bensintank. Därför klarar jag mig bra även norr om Stockholm och långt från Linköping.


Sämre är det för de taxiåkerier som tvingas till biogasdrift genom sina avtal med offentliga sektorn (bl.a. för färdtjänst). De är hänvisade till nyare V70 med bara 30 liters bensintank och med ett bränslesystem som ofta slås ut av kompressorolja i den gas, som kommunen både producerar och tvingar på taxibilägarna. Snacka om offentlig rävsax.

Vad ska volvobelackarna hitta på den här gången?
Se nyheten om skrotningspremie vid köp av ny etanol eller dieselbil i DN 12jan 23:43.
Svar direkt kanske man kan kalla konverteringsförslaget för, se DN 12jan 00:00.

Fler artiklar i ämnet hos DN 19okt 15:30, 11jan 15:10, 10jan 09:11, 20dec 14:38, 15dec 00:00, 20okt (Debatt), 24nov 2005 (Debatt: Etanolbilarna nytt hot mot hälsan och miljön)
... och i Sydsvenskan 18jan, 17jan, 16jan, 19dec, 16nov, 4nov.

Mer om trafiksäkerhetsledningens bravader i tidigare inlägg om Vägverket eller i mina artiklar hos
...
Ny Teknik,
...
SvD (Vägverket vilseleder bilister)
... och på DN Debatt:

Prestige kostar människoliv
Livsfarligt satsa på småbilar

Inga kommentarer: