fredag 18 januari 2008

Mot isvall bakåt i 70. Spinnkrocken Del 3

Till Del 1 [Fortsättning från Del 2]

Vi åker baklänges i 70. Mot isvallen. Åke krampar ratten. Jag trycker den hopfällda laptopen platt mot magen. Den vill jag inte ha som en kil i veka livet när vi kraschar.

Det susar i huvudet. Snön och ispulvret omsluter oss i en plym som påminner om rökslingorna i vindtunneln på KTH.

- SCHTKT väser det till från komradion men ingen säger något. Fler i testlaget håller nog andan nu.

- Tjonk, Tjonk. Två koner stod i vägen. En fastnar under bilen och hasljudet ackompanjerar huvudsuset.

Då ser jag att Åke faktiskt står på bromspedalen. Men hjulen snurrar och bilen fortsätter svänga in mot vallen. Den hårda.

- Javisst ja, hinner jag tänka. Han glömde den switchen också. Det är därför.

I ögonvrån mellan snöduscharna skymtar jag schäfern Lukas, som skuttar omkring. Jycken är lyckligt ovetande om att husse just vaknat upp ur paniken och börjar köra igen.

Åke justerar rattutslaget och lyckas ändra riktning en aning så att det inte blir tvärstopp.

- SCHSSSMK

Smällen tar i höger bakflygel och girar bilen medurs, så att g-krafterna i stöten blir måttliga.
Tur var väl det. För annars hade Åke eller jag fått en ansiktslyftning av den vassa plåtlådan ovanpå instrumentpanelen. Den sitter ganska löst med silvertejp och en rem.
Sifferdisplayen visar bilens längs- och tvärhastighet, som äntligen blivit noll.

[fortsättning i Del 4]
__________________________________
Tänktank 3
  1. Vad påverkas av den andra switchen som Åke hade glömt slå ifrån?
    (Den första påverkade antispinnfunktionen)
  2. Hur stor retardation i procent av tyngden kan en bil bromsas till med låsta hjul och bra dubbdäck på torr is?
    (Samma fråga som i Tänktank 2:3 men svaret ska ges i en annan enhet)
  3. Ungefär hur stor retardation i g-enheter (1g=tyngdaccelerationen) klarar en frisk människa under de tiondels sekunder som en bilkupe bromsas ned av deformationszonen i krock mot fast föremål.
    (Välj 5g, 20g, 100g eller 500g)

1 kommentar:

Anonym sa...

1. Troligen den som stänger av ABS-bromsarna

2. Gissar på ca 15% av tyngden

3. 5 g klarar man i dom flesta fall utan skador och 20 g överlever man.


...förresten vad använde ni för mätsystem? - GPS?
just bara nyfiken