lördag 19 januari 2008

Antispinn inte antisladd. Spinnkrocken Del 4

Till Del 1 [Fortsättning från Del 3]
Halkvarning 080123: Sök i bloggen på sladdar, halka och etiketter i marginalen

Saabs provbil är nog inte så fin längre på högersidan. Den typiska doften av vattenånga från heta motordelar tränger in i kupén. Den påminner om mina dopp i endurokärren på motorcykeltiden.

Nu kommer kallsvetten också. Åke sneglar på mig när han släpper ratten och suckar ut ännu mer vitlök i kupén. Jag undrar vad han ska säga.

- Jag undrar hur Saabs underleverantör ställer sig till sin antispinnfunktion efter det här, säger Åke med en svag antydan till darr på rösten.

Bra, tänker jag, han tar inte åt sig för att vi fått en ofärdig konstruktion till provbanan i Orsa Finnmark. Det är ju faktisk tur att vi upptäcker såna här livsfarliga svagheter innan systemet sätts in i serieproduktion. Men jag kan inte låta bli att retas lite grann:

- Tja, jag är nog mer nyfiken på vad Saabkillarna säger om exteriören på sin påkostade provbil. Tror du jag kan öppna dörren utan kofot?

Åke hinner inte svara förrän två hundtassar på en flämtande Lukas krafsar på sidorutan. Där fick jag för kofot. Men mycket riktigt, både dörr och ruta sitter fast på min sida och Lukas slirar runt bilen till husse som redan är på väg ut för att beskåda förödelsen.

‑ Vad hände egentligen, flåsar Berit som sprungit från sin observationsplats vid banmitten.

- Är någon skadad, SCHTKT, undrar banchefen i komradion med uppriktig oro i rösten.

- Nej, men egot har kanske fått sig en liten törn hos Åke, svarar jag när jag plockat upp komradion från golvet bakom ryggstödet.

- Det är nog bara nyttigt, replikerar Rita, som är banchef under förmiddagspasset i stället för Christina.
- Är bilen körbar?

- Haha, det tycker nog inte Åke, även om vi fixar till plåtskadorna. Han kommer säkert att tejpa fast båda switcharna i urkopplat läge innan han kör den här spinnrocken nästa gång.
Jag har själv känt hur lätt den ställer sig på tvären när man pendlar med ratten. Men säg inte det till Åke än. Han kan gott få sloka med tuppkammen en stund.

Sedan trasslar jag mig över mittkonsolen med benen först, tar jackan från baksätet och går ut genom förardörren för att kolla däcken. Plåtskadorna får dom andra oja sig över.

Det slog mig att dubbutsticket kanske har förändrats sedan vi fick däcken från Bertil (längst till vänster) och Halvard i Gislaved. De poängterade ju att vi måste köra in dubbdäcken på barmark. Och det har vi inte gjort.
- Hysch-hysch, viskar jag skuldmedvetet till mig själv, det borde jag ha sett till.
[fortsättning i Del 5]

__________________________________
Tänktank 4
  1. Varför skulle vi kunnat undvika isvallen om den andra switchen stått i frånslaget läge?
    (Se
    Tänktank 3:1)
  2. Hur undviker man såna här stabilitetsproblem med moderna antispinnsystem i framhjulsdrivna bilar?
    (Reportaget är från en verklig händelse i första halvan av 1990-talet)
  3. Vilka däck tror du har störst dubbutstick, fram eller bak?

Inga kommentarer: