måndag 21 januari 2008

Rekonstruera bilkrascher för domstol - Bloggpaus

Mycket av mitt vardagsarbete med olycksutredningar är konfidentiellt eller hotar integriteten för mina uppdragsgivare. Jag måste vänta tills en rättsprocess är avgjord i domstol innan jag (kanske) kan skriva om den på bloggen.

Samtidigt är snabba dagboksnoteringar det enda jag hinner med i intensiva uppdragsskeden. Att kolla massmediainlägg och komma med konstruktiv, begriplig kritik kräver rejält med tid.
Det har jag inte nu och måste därför be om överseende för glesa uppdateringar den närmaste tiden (veckan).
Jag hinner inte svara på kommentarer heller. Sorry!

Bland annat ska jag installera och köra in mig på ett datorprogram för rekonstruktion av fordonsrörelser vid trafikolyckor eller avsiktliga krascher. Jag fick programpaketet från Österrike häromdagen.
Det heter PC-Crash och kräver ordentlig förståelse för fordonsdynamik, som inte alla användare har.

Felaktig användning av PC-Crash har resulterat i långdragna rättsprocesser för trafikskadade personer, som fått vänta på ersättning eller blivit oskyldigt misstänkta exempelvis för bedrägeri, därför att försäkringsbolag och domstolar har trott på inadekvata rekonstruktioner.

Jag har fler exempel på olycksutredningar för domstol som snart kan läggas ut på Internet. Men kolla gärna det fåtal som redan finns på www.stop.se/utred/ eller annat via mina gamla webbplatser http://www.stop.se/ och http://www.veta.se/

Videosekvenser på krascher och fordonspiruetter finns på den här bloggen med etiketten video och via min sida på YouTube: www.youtube.com/LennartStrandberg

Innan jag började skriva det här inlägget råkade jag se en dagsfärsk länk och en äldre (071002) referens hit från Auto Motor & Sport, som söker experter för debatt med Vägverkets talesmän. Det har till och med resulterat i en separat diskussionstråd, som har den smickrande rubriken:
Trafiksäkerhetsforskare Lennart Strandbergs intressanta blog

C U soon /Lennart

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig läsning och en hälsning från en trafikskadad (mc-olycka) bilbyggare
www.motormaniac.se kom gärna in och läs om/när du har tid

Lennart sa...

Tackdetsamma. Du bjuder på många mycket fina bilder att njuta av. Och inte behöver man vänta länge på nästa uppsättning ser jag på datummärkningen.

Men länken överst funkade inte. Därför lägger jag in den här:
motormaniac.se
... med klickrekommendation till
alla läsare - inklusive mig själv.