Att köra rakt genom snösträngar med en framhjulsdriven bil kräver rejält gaspådrag och frånslagen antispinnfunktion. När framhjulen då tappar en del av sitt sidgrepp och styrförmåga, går bilen rakt fram med mycket hög stabilitet.
Följer man däremot råden om att ta det försiktigt blir det lätt bakvagnssladd, åtminstone om bilen saknar antisladd.
Den silverfärgade Volvo V50 jag hade framför mig i går på den vintriga vägen mellan Falun och Hedemora utnyttjade en stor del av raksträckan för att komma förbi en långsam, röd Volkswagen. Troligen bidrog slamret från antisladdsystemet till att volvoföraren inte utnyttjade bilens accelerationsresurser.
Vädret var vackert med vintervita osaltade vägar. Men halkan ställde till med en hel del trafikproblem i Dalarna under onsdagen.
Kanske hade flera av bilförarna som hamnade i diket anammat rådet att undvika gaspådrag i djupsnön och därför fått bakvagnssladd i sin framhjulsdrivna bil.
Kanske fanns till och med någon som körde med ett gammaldags antispinnsystem i en framhjulsdriven bil och råkade ut för samma problem med stabiliteten, som 'Åke' gjorde i reportaget Spinnkrocken.
Att spinna loss framhjulen kan man förstås inte göra om vägen lutar brant åt sidan eller om man måste ändra kurs. Men vid en normal omkörning på rak plan väg är det bara ett par korta moment. Större delen av omkörningen bör företas med ordentligt gaspådrag, så att inte framhjulen får större sidgrepp än bakhjulen. Då blir det nämligen sladd.
Det gäller även i vattensamlingar, där bilen snurrar runt om enbart bakhjulen planar (se Sydsvenskan 31jan). Men i saltslask, modd och djupsnö är problemet särskilt påtagligt. Sök här på moddplaning och sladd* för förklaringar.
Sådan fordonsfysik skulle nog ha större värde för trafikantsäkerheten än de självklarheter och vilseledande moralpredikningar som kan fylla upp den utökade körkortsutbildningen
(SvD 29/1: 00:54, 01:30, 14:32, DN 4/2, 29/1, 28/1)
- om den utformas med samma gammalmodiga syn på olycksförlopp som jag kritiserar i andra inlägg mot trafiksäkerhetsledningen vid Vägverket och NTF.
Min bilresa på onsdagens snövägar i Dalarna gav också konkreta påminnelser om hur ABS-funktionen försämrar bromsförmågan i djupsnö. Det tar jag upp i kommande inlägg, som också ska handla om avståndshållning i kökörning på vinterväglag och Vägverkets totala misslyckande med trafikmeddelanden till GPS-navigatorer via TMC (Traffic Message Channel).
Under torsdagen spred sig snöovädret till flera delar av landet.
Uppdatering måndag 4feb:
DN 4feb 10:14; 3feb 21:30, 17:15; 2feb 19:20, 10:43, 9:37; 1feb 21:24, 14:23, 06:19, 00:30.
HD 1feb 00:09.
SvD 4feb 17:19; 3feb 12:44; 2feb 14:12, 12:12, 11:36, 10:39; 31jan 12:27, 09:03.
Sydsvenskan 31jan 13:23, 23:45, 23:47.
Det här kan ju vara relevant även för många som läser om bilar i DN Motor:
4feb 09:46;
18 jan 23:11, 22:14, 15:56, 14:08, 14:06, 00:01;
17jan 08:43; 16jan 12:57, 09:54.
Skoda Fabia Combi 4feb,
Mazda 2 1.3 MZR 21jan,
Renault Laguna 18jan,
Renault Clio / Grand Modus 15 jan,
Saab-succé BMW-flopp 14jan 14:48,
Tuffa tider för biltillverkare 14jan 09:30,
Detroit glömmer säkerheten? 12jan 07:23,
Chevrolet Camaro SS 1968 12jan 07:00,
Saab 9-4X Biopower 13jan 15:50,
Saab 9-4X - utseendet 9jan 13:46,
Subaru Justy 10jan,
Bentley 5jan,
Mercedes GLK 3jan,
Rock utan krock med 50-talsfenor? 22dec,
Chevrolet Corvette ZR1 21dec,
Land Rover LRX 18dec,
Ford Focus 17dec,
Mini-SUV - Crossover 13dec,
Mini Cooper 10dec,
Mazda CX-7 3dec,
Hyfsad aerodynamik men ... 1dec,
Fena på luftkrafter 24nov,
Mercedes C-klass Combi 26nov,
Volvo V70 Flexifuel 23nov,
Cadillac CTS 19nov,
Eldrift framtiden - Tokyomässan 29okt,
Debatt för farlig strömlinjeform 20okt,
Renault Mégane Flexfuel 8sep,
Citroen C4 27aug,
Honda Civic Hybrid 18aug,
Säkerhet kontra miljö? 18jun.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar