fredag 1 februari 2008

Svårare stoppa på snöväg med låsningsfria ABS-bromsar

Med låsningsfria ABS-bromsar slutar inte hjulen snurra. Men ett låst hjul gräver sig ned i snö och rullgrus, så att däcket får kontakt med fastare underlag. På oplogade vintervägar kan därför bromsförmågan bli urusel på moderna bilar, där ABS-funktionen inte kan kopplas bort.

Visserligen är det oftast viktigare att behålla stabilitet och styrbarhet, även om det sker på bekostnad av bromsförmågan. Det är motivet till varför ABS-funktionen inte går att koppla bort på samma sätt som i äldre bilar. Men få känner nog till hur stor skillnad det är - till ABS-bromsarnas nackdel - när grus eller snö skiljer däcket från fastare underlag. Kilen som bildas framför ett låst hjul bidrar också till att förbättra bromsförmågan, ungefär som vågmotståndet bromsar en båt i vatten - ständig uppförsbacke skulle man kunna säga.

Själv har jag observerat det både i vetenskapliga experiment och praktiskt i trafik. Senast var det under onsdagen när jag körde hem från Dalarna i min utryckningsbil - utan möjlighet att koppla bort ABS-funktionen. På de oplogade vägar GPS-navigatorn ledde mig in på (genom Vägverkets inaktuella TMC-meddelanden) låg snön decimeterdjup.

Retardationsförmågan var troligen bara hälften av vad den kunde ha varit med låsta hjul. Bromssträckan skulle alltså blivit ungefär dubbelt så lång, om jag hade behövt stanna. Det konstaterade jag vid några provbromsningar. Jag mäter ofta retardationen (i procent av tyngden) med ett instrument i bilen och har en ganska god uppfattning om g-krafternas storlek.

Onsdagsfärden på mina gamla rallyvägar i Dalarna blev därför betydligt långsammare än på 1960-talet, när Masnatta och andra tävlingar förde kartläsaren och mig ut i samma trakter. Då hade vi förstås inga möten att ta hänsyn till, och dubbdäcken gav ännu bättre grepp när hjulet stoppades och skottade bort den lösa snön.

Artikelreferenser:
DN 2feb 10:43, 9:37; 1feb 14:23, 06:19, 00:30.
HD
1feb 00:09.
SvD 2feb 14:12, 12:12, (11:36 troligen andra problem än detta bakom olyckorna), 10:39; 31jan
12:27, 09:03.
Sydsvenskan 31jan
13:23, 23:45, 23:47.
DN Motor:
18 jan
23:11, 22:14, 15:56, 14:08, 14:06, 00:01;17jan 08:43; 16jan 12:57, 09:54
Renault Laguna 18jan,
Renault Clio / Grand Modus 15 jan,
Saab-succé BMW-flopp 14jan 14:48,
Tuffa tider för biltillverkare 14jan 09:30,
Detroit glömmer säkerheten? 12jan 07:23,
Chevrolet Camaro SS 1968 12jan 07:00,
Saab 9-4X Biopower 13jan 15:50,
Saab 9-4X - utseendet 9jan 13:46,
Subaru Justy 10jan,
Bentley 5jan,
Mercedes GLK 3jan,
Rock utan krock med 50-talsfenor? 22dec,
Chevrolet Corvette ZR1 21dec,
Land Rover LRX 18dec,
Ford Focus 17dec,
Mini-SUV - Crossover 13dec,
Mini Cooper 10dec,
Mazda CX-7 3dec,
Hyfsad aerodynamik men ... 1dec,
Fena på luftkrafter 24nov,
Mercedes C-klass Combi 26nov,
Volvo V70 Flexifuel 23nov,
Cadillac CTS 19nov,
Eldrift framtiden - Tokyomässan 29okt,
Debatt för farlig strömlinjeform 20okt,
Renault Mégane Flexfuel 8sep,
Citroen C4 27aug,
Honda Civic Hybrid 18aug,
Säkerhet kontra miljö? 18jun.

Inga kommentarer: