torsdag 14 februari 2008

Farliga fel från Vägverket om väggrepp på isgata

I dag drabbar ishalkan E4 igen - med 90 procents förlust av väggreppet och tio gånger längre bromssträcka än på torr barmark. Fordonsförare som inte fått veta att skillnaderna kan bli så stora måste lita till turen.
Uppdatering 081118 med länk till halkvarningar i SvD och DN

Vägverkets tidning 'Vintergatan' förvärrar problemet med verklighetsfrämmande påståenden om att bromssträckan förlängs bara två gånger när man plötsligt hamnar på vinterväglag.

Fakta har Vägverket fått på många sätt. För över tolv år sedan lade jag fram en rapport om hur vanliga förare klarar av att bromsa på isgata. Seriekrockarna nära Arlanda för två år sedan fick mig att påminna om problemet både per telefon till Vägverket och på debattsidan i SvD med rubriken Vägverket vilseleder bilister.

Men fortfarande står det likadant i 'Vintergatan'. Åtminstone i mina tryckta pappersversioner - http://www.vv.se/ ligger nere just nu, så jag kan inte ge någon länk till den senaste årgången. Nederst på sid.3 i 2004 års version uppges bromssträckor på vinterväglag, som utgår från fantasifullt stora väggrepp.

Där hävdar Vägverket att man med sommardäck kan bromsa från 90 kilometer i timmen till stopp på 175 meter. Det motsvarar en retardation på cirka 18% av tyngden (0,18G). Det är ungefär tre gånger bättre än vad vi mätte upp i våra experiment med 66 sportlovsturister som bromsade - väl förberedda på en rak otrafikerad isgata utan störmoment.



Experimenten redovisas i min rapport som gick till Vägverkets Skyltfond 1995. Det var ju Skyltfonden som finansierade projektet.
Men trots att Skyltfonden är till för att hjälpa bilisterna, förefaller det som om ansvariga vid Vägverket sedan dess har begravt rapporten utan att ens sprida innehållet till övriga medarbetare - åtminstone inte till dem som gör tidningen Vintergatan.
Jag lider med alla ambitiösa och kompetenta anställda vid Vägverket, som undanhålls viktig information. Ännu värre blir det förstås för de trafikanter, som råkar illa ut utan att förstå varför.

Rapporten heter Normalförares bromsförmåga på vinterväglag (av Lennart Strandberg, 1995).
Projektet sammanfattas här. Du kan ladda ned hela rapporten här via vår webbplats i föreningen VETA, som var huvudman för projektet. En engelsk version med ytterligare analyser ligger på min företagswebb stop.se. Den kan laddas ned via www.stop.se/test/ eller direkt från den engelska sammanfattningssidan.

Nå, säger vän av ordning.
Nu får man ju inte köra med sommardäck.

Nej, men vägverksuppgifterna för vinterdäck är ännu värre.
Med dem hävdar 'Vintergatan' att 80 meter räcker för att bromsa till stopp från 90km/h, vilket motsvarar en retardation på 40% av tyngden (0,4G).

Det är fullständigt uppåt väggarna och uppnåddes inte i en enda test av de drygt 300 inbromsningar som gjordes på dubbfri isgata (med de 66 sportlovsturisterna som förare). Retardationsmedelvärdet för en nordisk vinterdäcktyp blev där 10% av tyngden utan ABS-funktion och 12% med ABS-funktionen inkopplad. I flera tester uppnåddes inte ens en tiondel av vad man brukar räkna med på torr barmark (80% av tyngden).

Mer info via den här bloggens sökord halka eller Vägverket.

Referenser:
Tidningsartiklar 14/2 om halka på E4 vid Järna:
SvD 22:16, 20:33, 19:58, 19:39. DN 20:01.
Halkproblemen fortsätter 15feb: SvD 21:30, DN 19:57 19:01 15:39

Det här anknyter till NyTeknik 12feb, 31jan, 23jan, 23jan
... och kan vara relevant för läsarna av DNs bilartiklar:
Ford Cougar omaskerad 14feb,
BMW Z6 efter BMW Z4 14feb,
Saab 9-1 skisser 14feb,
Toyota IQ konceptbil 14feb,
Peugeot 308 13feb,
Fiat 500 Abarth SS 13feb,
Subaru Impreza WRX STI 12feb,
Lexus RX hybrid populärast 8feb,
Chevy Traverse 8feb,
Renault Laguna snyggast? 8feb,
Land Rover G4 Challenge 8feb,
Sportlov i alperna 8feb,
Underkända vägar 7feb,
Biobränsle klimatfara 7feb,
Hummer H3T 7feb,
Dodge Challenger 7feb,
Porsche GT3 Cup S 6feb,
Toyota Avensis 6feb,
Audi A3 5feb,
Skoda Fabia Combi 4feb,
Audi RS6 Avant 2feb,
VW Bluemotion och Multifuel 25jan,
Mazda 2 1.3 MZR 21jan,
Renault Laguna 18jan,
Renault Clio / Grand Modus 15 jan,
Saab-succé BMW-flopp 14jan 14:48,
Volvo bygger bilar i USA 14jan 17:19,
Tuffa tider för biltillverkare 14jan 09:30,
Detroit glömmer säkerheten? 12jan 07:23,
Chevrolet Camaro SS 1968 12jan 07:00,
Saab 9-4X Biopower 13jan 15:50,
Saab 9-4X - utseendet 9jan 13:46,
Subaru Justy 10jan,Bentley 5jan,
Mercedes GLK 3jan,
Rock utan krock med 50-talsfenor? 22dec,
Chevrolet Corvette ZR1 21dec,
Land Rover LRX 18dec,
Ford Focus 17dec,
Mini-SUV - Crossover 13dec,
Mini Cooper 10dec,
Mazda CX-7 3dec,
Hyfsad aerodynamik men ... 1dec,
Fena på luftkrafter 24nov,
Mercedes C-klass Combi 26nov,
Volvo V70 Flexifuel 23nov,
Cadillac CTS 19nov,
Ford Mondeo jämförd med Volvo V70 10nov,
Saab ... nej det var visst
Cadillac 2/11,
Eldrift framtiden - Tokyomässan 29okt,
Audi A4 med elektronikextra 22/10,
Mondeo 22/10,
Debatt för farlig strömlinjeform 20okt,
Mazda 6 15/10,
Kia Cee'd 15/10,
Opel Astra cabriolet 6/10,
Peugeot 308 6/10,
VW Tiguan 29/9,
Seat Altea Freetrack 29/9, Subaru Impreza 22/9,
Renault Mégane 8/9,
Renault Mégane Flexfuel 8sep,
Hyundai i30 1/9,
Citroen C4 27/8,
Citroen C4 27aug,
Honda Civic Hybrid 18aug,
Honda Civic Hybrid 18/8,
Citroen C-Crosser 11/8,
Nissan X-Trail 20/7,
Renault Twingo 7/7,
Säkerhet kontra miljö? 18jun,
Volvo C30 5/5,
Chevrolet Captiva 28/4,
Volvo 5/3,
VW Touareg 3/3,
Maserati 16/2,
BMW 135i 29/10.

Inga kommentarer: