Orimligt tycker många.
Jovisst, det är därför vägar måste stängas av vid blixthalka.
Dessutom finns flera förbehåll, som jag hoppar över nu med tanke på det akuta läget för områden med tät trafik. Bland annat tillkommer reaktionstid, du måste trycka hårt på pedalen och din bil måste ha låsningsfria ABS-bromsar.
Tresekundersregeln då? Den är ett hafsverk som inte tar hänsyn varken till lågfriktionsunderlag eller till att olika ekipage kan ha olika bromsförmåga.
Mer fakta finns via inlägget Lurade av tresekundersregeln
Så skrev jag 7/11 efter den veckans halkvarning från SMHI.
Då var rubriken Köra i 50 på is kräver 5 sekunders avstånd
Där finns mer utförliga förklaringar och länkar till faktarapporter.
Diagrammet nedan* kommer därifrån.
Kravet på tidslucka gäller fortfarande och har blivit ännu mer angeläget att framföra efter vinterns osakliga och vilseledande kampanj mot dubbdäck. Vägverket kommer där och i sin tidning Vintergatan med rent felaktiga påståenden. Det visar att ledningen fortfarande ignorerar saklig kritik - exempelvis på debattsidan i SvD, Brännpunkt: "Vägverket vilseleder bilister".
Men även om du själv har väldubbade däck med rejält utstick, bör du hålla på samma tumregel vid kolonnkörning. Då behöver du inte bromsa hårdare än att bilen bakom dig kan 'få hejd på skrotet' utan att hälsa på i din koffert.
Krav på tidslucka när en ledarbil bromsas med större retardation än följebilen.
Även i bl.a. publikationslistans nr 124 och 164.
Även i bl.a. publikationslistans nr 124 och 164.
Inför påsken har SMHI inte utfärdat någon formell halkvarning. Men väderprognoserna tyder ändå på att det kan bli riktigt halt.
Se artiklar hos
DN 24mars 14:04, 20 mars 11:09, 19mars 13:08 08:35
Sydsvenskan 20mars 11:11 11:04 10:55, 19mars 22:37
SvD 24mars 11:49, 20mars 14:50 13:38 13:33, 19mars 20:56 20:53, 17mars 14:06
2 kommentarer:
Intressanta studier om bromssträckorna vid olika friktionsföprhållanden
Egentligen är det ju ganska lätt att räkna ut säkerhetsavstånden (kan kanske dock vara svårt i praktiken att veta skillnaden i bromskapacitet mellan olika fordon), men inget man tänker på i praktiken (t ex 7 sekunder i 70 känns verkligen otroligt långt, men det är det ju uppenbarligen vad man bör hålla på is).
Hur ofta åker man dessutom t ex inte med en buss här i Stockholm som ligger nästan i röven på bilen framför i sådär 30-40 km/h i stadstrafiken, även på vinteväglag :-) (kan tänka mig att skillnaden i bromskapacitet där kan vara hyggligt stor)
Dess visar ju hur även hur löjliga NTF och vägverkets argument är att använda stoppsträckan som motivation till låga hastighetsgränser utan att ta hänsyn till väglaget.
Varför räkna på säkerhetsavstånd? Tricket är ju att ligga så nära framförvarande bil att ingen nämnvärd hastighetskillnad kan uppkomma om framförvarande förare plötslig tvärbromsar.
Skicka en kommentar