tisdag 23 oktober 2007

Lurade av tresekundersregeln

Adaptiva farthållare och antikollisionssystem kommer nu i allt flera bilar. Med radar i fronten regleras farten så att tidsluckan till bilen framför hålls på det värde som föraren ställt in. Men konstruktörerna tycks inte ha insett att tresekundersregeln är ett hafsverk som blir farligt på vinterväglag.

Vid låg friktion måste tidsluckan öka med ökande fart. Det påpekade jag under 1990-talet för Vägverket och andra som ansvarar för förarutbildning. Först trodde jag inte själv på Gislaveds informationschef, Bertil Sanell, när han ifrågasatte 3-sekundersregeln. Men enkel matematik visade att Bertils skepsis var synnerligen befogad och vi bjöd in motorjournalister till praktiska prov samma höst med dubbade och dubbfria vinterdäck.

Fler tester på isbana bekräftade praktiskt att halkkaos uppstår i tät trafik redan i låg fart, om alla litar på tresekundersregeln. Se inlägget 9/10 och länkarna där till mina rapporter från senare bromstester med 66 vanliga förare. De kan återigen bli kusligt aktuella när vinterhalkan närmar sig (DN och SvD 2/11).

Nu tycks även bilindustrin låta sig luras av 'experternas' förmaningar om tresekundersregeln och av polisens övervakning - där en viss tidslucka krävs oavsett fart och väggrepp. Nya Ford Mondeo får intelligent farthållare, Smart Cruise Control.

I artikeln om nya Ford Mondeos utrustning från Delphi framgår att 2,5 sekunder är det största värdet som föraren kan ställa in på bilens intelligenta farthållare, Smart Cruise Control (AutoTechnology vol.5, no.7, p.8).

Det är alltså alldeles för lite på vinterväglag, speciellt om dubbdäckens isrivning har minskat efter den senaste tidens politiska kampanjer och utspel mot dubbade vinterdäck. Se artiklarna i SvD 26/10, 11/10, 11/10, 10/10, 5/10, 2/3, 2/3 och i DN 27/10, 11/10, 10/10, 10/10, 9/10, 5/10, 1/10, 13/9, 2/5, 3/4, 31/3, 23/2, 23/2, 1/2, 19/1.

Jag hoppas att problemet är känt hos konstruktörerna av de elektroniska system med kollisionsvarnare och automatiska farthållare man nu kan läsa om även i DN (Mondeo 22/10, Audi 22/10, 8/10, 15/9, Volvo 5/3, VW Touareg 3/3, Maserati 16/2) och SvD (8/10).

Antikollisionssystem som varnar föraren och aktiverar bromsarna automatiskt kan i så fall ha en ännu större säkerhetspotential än vad en av mina examensarbetare vid LiU redovisade i sin rapport till Volvo för drygt sex år sedan ('Potential Effects on Accidents from Forward Collision Warning/Avoidance Systems' av Bo Zhu, 2001 ).



Detta inlägg är en uppdatering av det som ursprungligen publicerades 16/10.
Där finns nu en kopia av ovanstående text.
Radering skulle bryta redan gjorda länkningar från andra webbsidor.

Inga kommentarer: