tisdag 9 oktober 2007

Tätortskaos på isgata utan dubbdäck

På isgata utan dubbdäck tar det ungefär 10 sekunder att nödstoppa från 30 kilometer i timmen. Vägverkets kampanj för dubbfria däck i tätorter är därför ett hot även mot fotgängarna.

När väghållaren inte lyckas med den förebyggande halkbekämpningen kommer blixthalkan att omöjliggöra tät trafik - om inte dubbarna river upp isen så att däckgummit har många små ojämnheter att drapera sig omkring. Isrivningen måste upprepas så snart odubbade däck har bromsats i dubbspåren och polerat den råa ytan. Annars ger inte dubbfria däck mycket bättre grepp än sommardäck.

Is- och däckfysiken går inte att ändra på. Utan ojämnheter och drapering blir det inget ordentligt grepp på isen. Vattenplaning minskar eller omöjliggör också drapering när gummiytan surfar ovanpå vattenytan.

Det här bekräftas av mätresultat från vetenskapligt upplagda körexperiment på preparerade isbanor med och utan dubbtrafik. Själv trodde jag inte mina ögon när jag såg hur lite farten ändrades på den polerade isgatan. I test efter test. Dag efter dag i tre veckor med 66 vanliga förare. Du som inte tror mig kan ju kolla i rapporterna som är länkade till mitt senaste inlägg om däck.

I testbilarna kändes det som om bromsarna slutat fungera. Det enda som skvallrade om nödbromsning var slamret från de låsningsfria ABS-bromsarna - eller väsandet från däcken när ABS-funktionen var urkopplad.

Såna upplevelser får de flesta människor aldrig i tät trafik. Det är väl därför många tror att dubbfria däck fungerar i tätort, om man bara minskar farten och iakttar tresekundersregeln (DN 9/10). Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör tycks höra dit enligt DN 3/4.

Läs mer i DN 2/11, 5/10, 1/10, 13/9, 4/9, 2/5, 5/4, 15/3, 1/2 eller i SvD 2/11, 5/10, 15/3, 2/3, 31/1.
Fler kommentarer om kampanjen (med länkar till
TV-program och debattartiklar) finns i mina blogginlägg 7/10, 6/10 och 2/10.

Inga kommentarer: