tisdag 16 oktober 2007

3s-regeln flyttad till 23/10

Detta inlägg har reviderats 23/10, se ovan
Texten nedan är nu nästan densamma som under 23/10.
Den behålls här ändå för att inte bryta redan gjorda länkningar.
Nya Ford Mondeo får intelligent farthållare, Smart Cruise Control. Med radar i fronten regleras farten så att tidsluckan till bilen framför hålls på det värde som föraren ställt in. Men konstruktörerna tycks inte ha insett att tresekundersregeln är ett hafsverk som blir farligt på vinterväglag.

Vid låg friktion måste tidsluckan öka med ökande fart. Det påpekade jag under 1990-talet för Vägverket och andra som ansvarar för förarutbildning. Först trodde jag inte själv på Gislaveds informationschef, Bertil Sanell, när han ifrågasatte 3-sekundersregeln. Men enkel matematik visade att Bertils skepsis var synnerligen befogad och vi bjöd in motorjournalister till praktiska prov samma höst med dubbade och dubbfria vinterdäck.

Fler tester på isbana bekräftade praktiskt att halkkaos uppstår i tät trafik redan i låg fart, om alla litar på tresekundersregeln. Se inlägget 9/10 och länkarna där till mina rapporter från senare bromstester med 66 vanliga förare.

Nu tycks även bilindustrin låta sig luras av 'experternas' förmaningar om tresekundersregeln och av polisens övervakning - där en viss tidslucka krävs oavsett fart och väggrepp.

I artikeln om nya Mondeos utrustning från Delphi framgår att 2,5 sekunder är det största värdet som föraren kan ställa in (AutoTechnology vol.5, no.7, p.8). Det är alltså alldeles för lite på vinterväglag, speciellt om dubbdäckens isrivning har minskat efter den senaste tidens politiska kampanjer och utspel mot dubbade vinterdäck. Se artiklarna i SvD 11/10, 10/10, 5/10, 2/3 och i DN 11/10, 10/10, 10/10, 9/10, 5/10, 1/10, 13/9, 2/5, 3/4, 31/3, 1/2.

Jag hoppas att problemet är känt hos konstruktörerna av de elektroniska system med kollisionsvarnare och automatiska farthållare man nu kan läsa om även i DN (Mondeo 22/10, Audi 22/10, 8/10, 15/9, Volvo 5/3, VW Touareg 3/3, Maserati 16/2) och SvD (8/10).

Antikollisionssystem som varnar föraren och aktiverar bromsarna automatiskt kan i så fall ha en ännu större säkerhetspotential än vad en av mina examensarbetare vid LiU redovisade i sin rapport till Volvo för drygt sex år sedan. ('Potential Effects on Accidents from Forward Collision Warning/Avoidance Systems' av Bo Zhu, 2001 ).

5 kommentarer:

naturbarn sa...

Vet inte var jag ska hitta kommentarer om tresekundersregeln... några borde väl ha funnits? Eller hur är det?På väg till och från mitt jobb (mestadels motorväg) får jag intrycket att knappt någon lurats av denna regel - eftersom ytterst få tillämpar den... Jag känner mig astronomiskt ensam när jag vill ha lite lucka bakom och framför bilen. Rätt så många (företrädesvis i nya, dyra bilar) tycks se på medtrafikanter som slalompinnar som ska rundas så snålt som bara är möjligt.

Väder- och ljusförhållanden ändrar just inte mycket på detta. Om jag försiktigt passerar snösträngen i mitten för att köra om ett långsamt fordon får jag genast ett koppel ilskna, moderna bilar klistrade vid min bakre kofångare. Att jag sedan inte vill kasta mig tillbaka i högerfilen (vem vill få sladd framför en lastbil?!) har de heller ingen förståelse för...

Hur vanligt är det med kännedomen om denna (måhända bristfälliga) regel idag? Lika sällsynt som att köra efter devisen "Vi hjälps åt i trafiken"?

Anonym sa...

3 sek har väl med rektionstid att göra och inte med väglag att göra, eller har jag fel?

//Peter

Lennart sa...

Jo, anonym, så är det nog. Kampanjmakarna tycks inte ha tänkt så mycket mer än på reaktionstider. Omedveten okunnighet om fordonsteknik, naturlagar och matematik får man förmoda.

Men jag ber dig - och speciellt Naturbarn - att läsa det jag redan har skrivit om tresekundersregeln i den här bloggen.

Sökrutan högst upp till vänster i bloggfönstret funkar bättre än att klicka på länken i det här lilla kommentarfönstret.

Nyss fick jag upp sju andra inlägg med sammanlagt tolv kommentarer.

naturbarn sa...

Jo, så är det, men min poäng var att otroligt många medtrafikanter håller (rejält) för korta avstånd även under optimala förhållanden! Därför förvånar det mig att det inte sker fler påkörningsolyckor och seriekrockar än det gör när halkan kommer.
Och som Klas skrev på andra kommentarsidan tar det sällan lång tid innan nå'n uppfattar säkerhetsavståndet som en "lucka"...

Man skulle kanske propagera för den här bloggen genom trafikradion. Hellre än att sätta dit någon med Sveriges Rikas lag skulle även jag se en större respekt för naturens lagar ;-)

Lennart sa...

Naturbarn och naturlagar. Kan det bli bättre?
Lycka till med trafikradion! Jag har medverkat där tidigare (mer än tre sekunder :-) och ställer gärna upp igen.