tisdag 18 mars 2008

Ohörsam vägverksledning värre än fördyrad bilimport

Professionella bilimportörer måste nu vänta i flera veckor på Vägverkets pappersexercis, som de själva kan fixa på några dagar. Det fördyrar bilarna, men påminner om betydligt allvarligare konsekvenser av vägverksledningens ohörsamhet gentemot extern kompetens.

Vägverkets kontroller av direktimporterade bilar borde ha kunnat införas på ett smidigare sätt i samspel med branschen. Se dagens DN-artikel av Anna Oscarius. Kanske har ansvariga handläggare här gjort vad de kunnat.

Men ledningens ohörsamhet mot trafikskolornas, bilindustrins och telekombranschens experter i många andra frågor är en besvärande black om foten för den svenska utvecklingen av bättre trafikantsäkerhet.

Slöseri med skattemedel på ineffektiva åtgärder drabbar också sjukvården, miljöskyddet, rättsväsendet och all offentlig verksamhet.
Se inläggen med sökord Vägverket

5 kommentarer:

Anonym sa...

"Papper är papper och ord är luft i dålig andning". Detta är ett uttryck bland andra branscher som säljer begagnat. Varför kan inte "second hand importörer av bilar" vissa samma, enkla krav i sitt abete? Varför ska de importera bilar, utan att det finns "klara papper" på bilens "identitet och ägande"?

Morfar Lasse
marknadsekonom

Anonym sa...

Det går inte att importera en bil utan "klara papper". Problematiken handlar om att Vägverket har förlängt en process som förut tog några dagar och nu tar flera veckor.

En självuppfyllande byråkrati i sann Vägverksanda!


Janne
Bilentusiast

Anonym sa...

Det går visst att importera en bil utan papper, om ursprunget kan fastställas!

Anonym sa...

Det Vägverket kräver är en kontroll mot två register i Europa. Varför ser inte bilhandlarna till att få dessa kontroller dokumenterade av säljaren och lämnar dokumenten tillsammans med en "importanmälan"?

Morfar Lasse
fånig frågande

Klas sa...

Förvisso skall man inte behöva hamna i en onödigt krånglig byråkratisk pårocess som tar längre tid än den behöver.

Men är det en sån katastrof om man inte får bilen levererad på 1-2 veckor (?) så ?

Jag menar en helt ny bil kan ju ta månader, och även en svensksåld begagnad bil kan ta ett par dagar till ngn vecka att få.

Om handlarna lever på denna "snabba" business så undrar man hur rent mjöl dom har i påsarna. Att göra en affär så snabbt som möjligt brukar innebära att "inte ge kunden tid att tänka efter".

Och vad beträffar kostnader för lagerhållning osv - well det har ju vanliga handlare också - de svensksålda bilarna kan stå på lager i månader, så just nu har importsäljarna tom en fördel eftersom dom först säljer och sedan importerar ?! Om dom instället importerade först och klarade ut alla papper - sen sålde - så kunde ju kunden fortfarande få bilen på dagen ?!?

/K

/K