Medan farten och trångt däckmönster dominerar bland riskfaktorerna för vattenplaning, beror moddplaning mer på att däckmönstrets kontaktyta är för stor och på att modden kan ha över tusen gånger större viskositet än vatten (mer trögflytande).
Det här tycks vara oväsentligt för trafiksäkerhetsledningen på Vägverket.
Vad man där i stället prioriterar, framgår på de första sidorna av Vägverkets tidning Vintergatan.
Men i forskningslitteraturen har fenomenet varit redovisat åtminstone sedan 1985. Se nr.46 och år 1985 i min publikationslista. Jag har också skrivit om det på 1990-talet i Nationalencyklopedin under uppslagsorden moddplaning och vattenplaning.
De viktigaste storheterna för dräneringsprocessen vid moddplaning illustreras av figuren längst ned i inlägget
Så funkar vinterdäck - 11 praktiska tips. (071102)
Varför det är farligt att "köra försiktigt" genom snösträngarna med framhjulsdrivna bilar framgår i min illustrerade NE-artikel kursstabilitet och av inläggen
Gasa i modden om bilen är framhjulsdriven? (080131)
Varning för farliga råd om halkkörning (071010)
Du kan också ta fram dessa inlägg i bloggen med sökordet moddplaning.
Aktuella artiklar:
DN 17mars 14:38, 12:29, 12:10, 09:24
Sydsvenskan 17mars 12:43
SvD 17mars 14:06, 07:37
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar