onsdag 9 april 2008

Vägverkets påbud som sten i glashus

Vägverket vill kontrollera samtalslistor efter olyckor och förbjuda allt som stör förarens koncentration, även radio och GPS. Med det döljer man sin egen oförmåga att korrekt informera trafikanterna om energisparande vägval och akuta olycksrisker.

Dagens utspel* av vägverksdirektörerna, Ingemar Skogö och Claes Tingvall, klingar falskt för den som vet hur styvmoderligt ledningen för Vägverket behandlar sitt eget ansvar för trafikmeddelanden i GPS-navigatorernas TMC-mottagare.

Det är särskilt märkligt att man talar om att förbjuda användning av GPS, som kan minska trafikskadorna på flera sätt. Jag har själv råkat ut för två livshotande tillbud på grund av felnavigering.

Den ena gången totalkvaddade jag bilen. Den andra räddade min väjning en kvinna i en mindre bil från trolig död i frontalkrock när hon körde i 90km/h åt fel håll på en motorvägsavfart, som var uselt skyltad - av Vägverket. I båda fallen skulle en bilnavigator ha stoppat felkörningarna.

Felkörning kan drabba en människa hårt även ekonomiskt, om hon inte blir trodd på sitt ord av Försäkringskassa och Kammarrätt. Se dagens artiklar i Sydsvenskan 01:30 & 08:25, i SvD och i DN.

Vägverkets IT-folk har inte heller fått resurser att hålla jämna steg med andra länder genom att satsa på Cell Broadcast för lokalt riktade varningsmeddelanden till mobiltelefoner. Men CB har ju bara funnits på marknaden sedan början av 1990-talet, och de ovan nämnda direktörerna behöver kanske längre tid på sig för att upptäcka möjligheterna.

Se tidigare inlägg om TMC eller Cell Broadcast och min debattartikel i NyTeknik som då (2006) kanske gav ett alltför optimistiskt intryck med redaktionens rubrik Bättre trafikpolitik med alliansen.

*Artikelreferenser:
SvD 9april 10:22
Sydsvenskan 9april 10:47
NyTeknik 9april 12:02
DN 9april 12:52

2 kommentarer:

Ante sa...

Ofta handlar dessa frågor om vem som ska betala för datatrafiken, men det får väl staten stå för? Det är enkelt att raljera om man bara ser ena sidan..

C20 sa...

Jag är inte förvånad - vägverket gör verkligen allt dom kan för att göra det så tråkigt att färdas på vägarna som möjligt inte öka säkerheten - och att dom vill dölja sin egen oförmåga är ju inget nytt.

En bidragande orsak till att vägverket vill förbjuda GPS kan kanske vara pga hastighetsfixeringen - många mottagare visar hastigheten som man färdas med - denna mätare är vanligen väldigt exakt till skillnad från fordonens hastighetsmätare som ofta är medvetet felkalibrerade för att lura förarna att köra långsammare (läs speciellt slutet på artikeln i länken).

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45952&a=742700&lid=aldreNyheter_725570&lpos=rubrik_742700


Vad det gäller datatrafiken är signalerna från GPS-satelliterna helt gratis att använda och hur många som helst kan använda GPS samtidigt eftersom mottagarna är helt passiva och tar enbart emot signaler - den "kommunicerar" inte med sändaren som t ex mobiltelefoner.

Kartinformation finns att få tag på från olika håll, ofta gratis från nätet till t ex PDA-mottagare och det är vanligen upp till den som har mottagaren att se till att kartorna är uppdaterade.

TMC är ju dock inget som förarna kan ansvara för själva och är värdelöst om det inte ger aktuella uppgifter. Detta kostar dock troligen endel i drift - antalet användare är dock även här obegränsat eftersom signaler enbart tas emot.