onsdag 10 oktober 2007

Varning för farliga råd om halkkörning

Säsongens första halka i Svealand förutses bli moddig med snö- och slasksträngar. Där kan det vara direkt livsfarligt att släppa gasen eller koppla ur och "köra försiktigt", om bilen är framhjulsdriven.
Sådana råd ges från olika håll, trots att de flesta bilar nu är framhjulsdrivna.

Anta att du kopplar ur eller lättar på gasen så att bilen rullar utan drivkraft eller motorbroms. Då kan drivhjulens väggrepp utnyttjas maximalt i sidled.

Det stabiliserar bilen - om drivhjulen sitter bak. Sidkrafterna från vägen rätar upp bilen, så att nosen pekar i tyngdpunktens rörelseriktning - ungefär som en vindflöjel ställer in sig.

Men om bilen är framhjulsdriven blir det tvärtom. När framhjulen ger större vridande moment än bakhjulen, så får bilen sladd och svänger runt - om inte föraren styr emot snabbt och precist. Har du försökt hålla en vindflöjel bakvänd?

Det här förklarar jag mer ingående under uppslagsordet kursstabilitet i Nationalencyklopedin. Du kan också se resonemanget och råskissen till bilden i NE på en av mina gamla (ej uppdaterade) webbsidor.
Jag beklagar att de som nu är högst ansvariga för trafiksäkerheten i Sverige satsar mer på statistik, fartövervakning och moralpredikningar än på sådan kunskapsförmedling till enskilda trafikanter, som NE-redaktionen ansåg viktig.
Vi kunde åtminstone få slippa farliga patentmediciner som exempelvis att '
omedelbart frikoppla' vid sladd eller att lita på tresekundersregeln vid vinterväglag.
Olycksförlopp är komplexa och kan inte förebyggas enbart med enkla kampanjer och förnumstiga råd, som drar alla typer av bilar och säkerhetssystem över en kam. Det är något att tänka på för nollvisionärerna när deras omhuldade statistik drar iväg åt fel håll. Se
dagens DN och SvD.

Ytterligare ett problem med snömodd är att framhjulen inte hjälper bakhjulen att få kontakt med fast underlag på samma sätt som i vattensamlingar. Moddplaning har en fysik, som skiljer sig från vattenplaningens och den är inte lika fartberoende. Moddplaning och sladd kan du alltså råka ut för även i låg fart, om moddens viskositet är hög.

Kör du dessutom med odubbade däck så kan du bara hoppas att det inte är is under modden. Då är det för sent att inse okunnigheten bakom Vägverkets kampanj mot dubbdäck enligt DN 9/10, SvD och DN 5/10.
Läs mer i DN 14/11, 14/11, 13/11, 13/11, 13/11, 10/11, 8/11, 7/11, 6/11, 6/11, 2/11, 31/10, 31/10, 27/10, 11/10, 11/10, 10/10, 10/10, 9/10, 5/10, 1/10, 13/9, 2/5, 1/2 och i SvD 14/11, 14/11, 13/11, 13/11, 8/11, 6/11, 5/11, 4/11, 2/11, 31/10, 31/10, 26/10, 11/10, 11/10, 5/10, 2/3, 2/3.

Kampanjen för dubbfria vinterdäck och dess märkliga faktaredovisning har jag kommenterat i några andra inlägg om däck.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog en instinktiv reflex att föraren försöker minska fordonets rörelseenergi genom att lätta på gasen i en situation då föraren känner att han/hon håller på att förlora kontrollen över situationen/fordonet.

Den optimala lösningen vore kanske att låta elektroniken få fatta de avgörande besluten i sådana situationer?

Anonym sa...

Just det som beskrivs här om den framhjulsdrivna bilen när man släpper gasen t ex i en kurva är motiveringen till att man alltid säger att man skall ha BÄSTA DÄCK BAK på alla typer av bilar.

Anonym sa...

Jag vill självklart ha bästa däcken
fram.Kan jag inte styra är det ju kört, hellre en sladd du kan häva en att det går rakt fram, samt att mesta
av bromskraften ligger fram som alla vet.
Emery