torsdag 3 januari 2008

Därför är bussar farliga vid halka

Uppdatering 080123 pga halkvarning - Sök i bloggen på sladdar, bussar, halka och etiketter i marginalen

På halt väglag skiljer sig bussars köregenskaper dramatiskt från personbilars. Längden gör bussen svår att svänga, speciellt om föraren samtidigt bromsar.
Dålig acceleration i korsningar och usel backtagningsförmåga kännetecknar vissa typer av drivaxelarrangemang, som också ökar risken för överraskande bakvagnssladd.

Förmiddagens olycka utanför Gagnef kan mycket väl ha haft dessa ingredienser. Se SvD 08:22, 11:51, DN 12:03, 12:29, 12:49. Visserligen har moderna bussar låsningsfria ABS-bromsar. Men ett bromsat hjul ger sämre sidgrepp än ett obromsat. Om bussen är svårstyrd på halt väglag kan den bli praktiskt taget ostyrbar när föraren bromsar.

Läs mer i tidigare inlägg, exempelvis
Drivhjulen bär liten del av tyngden med släp eller buss - Räkna själv!
Som att bogsera två personbilar efter en

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Dålig acceleration i korsningar och usel backtagningsförmåga"
Jag begriper kanske 2% av detta...

Anonym sa...

Jag kan förstå det där. Blev kastad av vägen av en sladdande buss i en backe i Trysil ett par dagar innan Nyår förra året. Underkylt regn och osandat. Tur det gick bra, bilar finns ju alltid nya..
Den bussen var Estnisk, kanske de skulle bygga halkbanor vid gränsstationerna? ;-)

Anonym sa...

Typiskt intetsägande kommentar av någon som inte begriper ett dugg... accelerationen för bussar är alltid dålig, vad har detta med korsningar att göra? Bussar får inte överraskande bakvagnssladd, vid 11 tons axeltryck är det rätt svårt att sladda, de är ingen gamla Volvo 240... olycksbussen var dubbelaxlad bak... Lennart motsäger sig självt så grundligt att det är löjligt.

Nej, sluta med bortförklaringar: den svenska Swebus körde ut från en hållplats utan att försäkra sig om fri väg, därmed bröt han mot sin väjningsplikt. Det kallas för vårdslöshet i trafik och han får säkert böta ett antal tusenlappar... hoppas att han blir uppsagd med. Att svänga ut framför en buss i halka är oförsvarligt.

Anonym sa...

Men dom kör väl på dubbfria däck så att inte miljön skadas.... ironi...

Förutsätter också att alla stockholms stads tjänstebilar och även vägverkets nu har slängt dubbdäck och bara kör dubbfritt....

Anonym sa...

Säkert en tidigare SL anställd, det verkar ju vara praxis för dom att se till så det INTE är klart bakom, innan dom svänger ut i trafiken..

itwiz25 sa...

Märkligt! Enligt artiklarna skulle linjebussen ha kört ut från en hållplats och den ryska bussen kört in snett bakifrån. Varför är då den ryska bussen - som man kan se på bilderna - intryckt på VÄNSTER sida - DÄR BAK????????????????????????

Lennart sa...

Till anonym 13:32 och 15:36
Enligt de uppgifter jag hade då körde den svenska linjebussen ut från en korsning.
Om det hade varit korrekt kunde hjulspinn (pga bussens procentuellt låga belastning på drivhjulen och därav sämre accelerationsförmåga) ha bidragit till att linjebussen inte hann undan i korsningen

Till tvärsäker anonym 15:36
Läs mina tidigare inlägg som jag länkade till på slutet (och Räkna själv! på övningsuppgiften). Då kanske du inser vem som "motsäger sig självt så grundligt att det blir löjligt".
Du har tydligen inte heller läst mitt föregående inlägg om myndigheternas bortförklaringar. Det är just en sådan du kommer med när du skyller på en olycksinblandad förare - istället för att hjälpa andra förstå hur bussar kan bli ostyrbara vid bromsning, trots ABS.

Till helpourchild 19:32
Skarpsynt kommentar! Jag trodde att bussen på bilderna var inhyrd för linjetrafik. Men nu har jag kollat DNs webb-TV. Där framgår att helpourchild har rätt. Speakern säger att "den ryska bussen har ränt rakt in i linjebussen som stod stilla och sen vält ner i diket och ut på ett fält".

Som så ofta i olycksutredningar visar sig komplexiteten vara större än man först anar.
Syndabockar är lättast att utse bland inblandade förare. Det kräver lite mer att upptäcka fel hos Storebror - så som rolle 15:38 har gjort.
Mer om dubbar och vinterdäck finns i bloggen under etiketten däck.

Dan sa...

Hej!
Jag ledde den tekniska delen av Statens haverikommissions utredning efter bussolyckan i Ängelsberg 2003-01-24. (rapport RO2004/01) Vi kom fram till att de s.k. vinterdäck som används idag på bussar och lastbilar inte har nämnvärt grepp på oröjda eller isiga vägar. Vi lämnade även rekommendationer på åtgärder.
Ändå läser man efter varje snöfall att bussar och lastbilar krockat, åkt i diket med eller utan skadade och döda.
Det verkar inte som om VV tar detta på allvar. Vad är din uppfattning?

Vänliga hälsningar

Dan Åkerman

Anonym sa...

Det var rätt och bra sagt:

Nej, sluta med bortförklaringar: den svenska Swebus körde ut från en hållplats utan att försäkra sig om fri väg, därmed bröt han mot sin väjningsplikt. Det kallas för vårdslöshet i trafik och han får säkert böta ett antal tusenlappar... hoppas att han blir uppsagd med. Att svänga ut framför en buss i halka är oförsvarligt.