Dagen till ära ber Vägverket om ursäkt för tidigare uttalanden om att olyckorna har minskat, där fartkameror har satts upp. De som sagt så har inte bluffat medvetet, men de har själva lurats av ett statistiskt fenomen, regressionseffekten.
Eftersom nya kameraplatser väljs där olycksfrekvensen varit särskilt hög, kommer olyckstalet där att pendla tillbaka och återgå till medelvärdet eller ännu lägre. Det sker oavsett om någon kamera sätts upp eller ej. Detta statistiska fenomen har lurat många trafikplanerare att överskatta sina åtgärders effektivitet.
Googla på regressionseffekt så ser du att Vägverket för ett par år sedan avslog en ansökan om regressionseffekter. Men nu vill ledningen ta bladet från munnen och dämpa övertron på fartkamerornas effekter. Det är nog på tiden innan någon annan avslöjar bluffen.
Referens:
Pressmeddelandet där vagverksledningen erkänner bluffen
Kommentarer till dagens nyhet:
DN 15:20 16:13 00:02
SvD 15:25 15:23 13:25 02:07
Sydsvenskan 23:30 23:30 22:14 18:43 00:10 00:05 00:03
HD 15:03 13:26 13:19 04:00
Ny Teknik 16:14
DN rapporterar samma luriga dag om hur man bromsar upp utan fartkameror:
18:59 15:36 (med videolänk)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Denna effekt gäller ju alla gånger då förhållanderna ändras över tid (även fall som inte har med trafiken att göra).
T ex när man ska, som jag gjorde för ett tag sedan justera en GPS-antenn. Mottagningsförhållandena kan ändras kraftigt över bara några timmar beroende på sattelliternas placering - många ggr kan det t ex vara bra förhållanden just när man åker ut och testar och sedan bli sämre igen eller tvärt om. Man måste göra många tester efter varje justering för att se effekten.
Sedan blir det troligen också väldigt stor osäkerhet i en mätning som bara baseras på några få fall på en liten vägsnutt och resultaten svänger kraftigt upp och ner - risken är också då att dom "fyller in" med lite egna beräkningar för att statestiken är för osäker.
Skicka en kommentar