GPS-navigatorer med TMC-radiomottagare kan leda många bilister förbi trafikstockningar och lösa upp trafikinfarkterna. Men Vägverket sköter inte sin självpåtagna uppgift att skicka ut aktuella meddelanden. Ledningen prioriterar andra saker.
Det känns som att jag har tjatat alltför många gånger om detta problem med TMC-hanteringen vid Vägverket. Men nu har det hänt igen. Stockholm igenkorkat, trots att många fordon har utrustning för att undvika propparna:
Trafikkaoset blir tema på krismöte (SvD 27april 23:50)
Trafikforskare granskar läsarnas förslag (DN 25april 16:30)
"Så här får det inte gå till i Stockholm" (DN 25april 16:25)
"Jag har aldrig varit med om något liknande" (DN 24april 14:27)
Essingeleden blir mer sårbar för varje år (DN 24april 11:41)
Två olyckor skapade trafikkaos (DN 23april 23:40)
Totalstopp på Essingeleden (SvD 23april 15:17 16:32 19:48 med Bildspecial)
Olyckan på Essingeleden: Trafiken igång (SvD 23april 15:08)
Ingen av artiklarna tar upp den enkla och snabba åtgärden - att använda publicistiska proffs vid Sveriges Radio för att utnyttja befintlig IT-infrastruktur med GPS och TMC.
Är tidningsjournalisterna så okritiska mot Vägverkets ledning, eller vad beror tystnaden på? Proffsskribenter är välkomna att höra av sig till mig direkt för fler intressanta detaljer både om vetenskaplig universitetsforskning och om utomvetenskapligt maktspel av myndighetspersoner.
Nog nu med gnäll om att det inte fungerar i Sverige. Det är väl på tiden att jag också ger några länkar som talar om hur Traffic Message Channel ska funka:
TMC Forum: What is TMC? TMC Services today ... in Sweden
En tillverkares mer konkreta beskrivning av TMC med bruksanvisning (för Mio)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Håller med dig i ditt inlägg Lennart. Men vi ska heller inte glömma bort att sårbarheter går att minska på andra sätt. T ex kan man fråga sig om det är vettigt att ha helt skilda körbanor med betongavskiljning vid t ex bropelare. Vajerräcken går ju att demontera för att kunna leda om trafiken på samma väg. Sådant borde gå att ordna även på Essingeleden med bibehållen säkerhet.
TMC vet inte huruvida alternativa vägar, om dom överhuvud taget finns, har mindre trafik än de igenproppade huvudvägarna. Genvägar blir ofta senvägar när alla vill "vara smarta".
Skicka en kommentar